MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
organisatie
Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis - afdeling Leerhuis
kosten
basistarief
Gratis
extra prijsinformatie
informatie
gebied:
Somatiek, Overig
categorie(ën):
Algemeen & overig
ICPC:
A
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
36
punten
locatie
De Flierefluiter
Kleine voort 4
Hilvarenbeek
overig
08
Feb
2024
Specialist van de Toekomst (blok 1, 2 & 3)
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Algemeen & overig'
Van aanbieder:
Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis - afdeling Leerhuis
In de omgeving:
Hilvarenbeek

Het ETZ biedt een leergang aan voor ouderejaars aios en medisch specialisten.

Deze leergang duurt tien maanden (en bestaat in totaal uit vijf blokken / tien fysieke bijeenkomsten). De startdatum is april 2023. Deze leergang wordt in 2023 voor de derde maal aangeboden.

Het doel van de leergang is aios en medisch specialisten voor te bereiden op de toekomst. Hierbij gaat het om het ontwikkelen van de algemene competenties. De focus op de generieke competenties en de zorg van de toekomst is het gevolg van een aantal waarnemingen en ontwikkelingen zoals:

Veel problemen in de huidige zorg worden veroorzaakt door tekortkomingen op het terrein van de generieke competenties. Hierbij gaat het om tekort schietende communicatie inclusief elektronische media, te weinig samenwerking en gebrek aan continuïteit van zorg, gebrek aan kennis over veiligheid, doelmatigheid en organisatie van de zorg, burn-out van aios, teveel ziektegericht denken in plaats van patiëntgericht denken, te weinig transmuraal denken, gebrek aan leiderschap, te weinig management deskundigheid, etc.

De zorg in de toekomst (2020-2025) zal een veel groter beroep doen op de generieke competenties dan nu al het geval is, zoals verwoord in een rapport van de RVZ.

Veel jonge specialisten ervaren met name tekorten op het gebied van de generieke competenties als ze hun praktijkvoering starten (Mind the Gap, M. Westerman, 2012)

Oorzaken voor burn-out bij aios vindt zijn oorsprong vaak in tekorten op het gebied van de generieke competenties (J. Prins, 2009)

Per blok en fysieke bijeenkomst staan de leerdoelen concreet beschreven in de handleiding.

Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!