MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Reeks
organisatie
Mura Zorgadvies
kosten
basistarief
Onbekend
extra prijsinformatie
informatie
gebied:
GGZ/Psychiatrie, Overig
categorie(ën):
GGZ & psychiatrie, Algemeen & overig, Communicatietechniek
ICPC:
A, P
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
18
punten
locatie
Deventer
Deventer
overig
24
Jan
2020
Training Positieve gezondheidszorg - oplossingsgericht werken in de eerstelijn
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'GGZ & psychiatrie', 'Algemeen & overig' of 'Communicatietechniek'
Van aanbieder:
Mura Zorgadvies
In de omgeving:
Deventer

Mura Zorgadvies (voorheen Stichting OOGG) organiseert al jaren 3-daagse trainingen 'Positieve Gezondheidszorg: oplossingsgericht werken in de eerstelijn'.

De training wordt gegeven door Fredrike Bannink en Pieter Jansen. Fredrike is klinisch psycholoog en Master of Dispute Resolution. Zij is een autoriteit op het gebied van oplossingsgericht werken en positieve psychologie. Ze is internationaal auteur en geeft internationaal lezingen en trainingen en werkt ook als mediator en coach (www. fredrikebannink.com). Pieter is huisarts en initiatiefnemer van het project Gezondhuizen in Ede. Hij heeft zich de afgelopen jaren gespecialiseerd in het positief en oplossingsgericht werken. Fredrike Bannink en hij schreven samen het boek ‘Positieve Gezondheidszorg: oplossingsgericht werken in de huisartsenpraktijk’.

Oplossingsgericht werken heeft zijn oorsprong in de psychotherapie, maar kent inmiddels een brede toepassing.

Oplossingsgericht werken is een aanvulling op het medische model, maar heeft een ander vertrekpunt: de patiënt bepaalt wat zijn/haar vraag is. De hulpverlener sluit aan bij de vraag van de patiënt en helpt hem zoeken naar mogelijkheden om de gewenste situatie te bereiken. De focus ligt op de gewenste toekomst. De professional geeft geen adviezen, maar helpt patiënten de gewenste toekomst te bereiken door het stellen van oplossingsgerichte vragen (bijvoorbeeld: waar hoop je op? welk verschil zal dat maken?), het vinden van uitzonderingen (bijvoorbeeld: wanneer is het probleem/de klacht er niet of minder?) en het geven van positieve bekrachtiging van wat werkt. Vanuit dit model werkt een professional dus samen met de patiënt/cliënt om zo tot een goed werkende oplossing te komen die pragmatisch en realistisch is en aansluit bij de behoefte van de patiënt/cliënt. De patiënt/cliënt behoudt daarbij zelf verantwoordelijkheid en eigenaarschap bij het realiseren van de benodigde veranderingen.

Er is wetenschappelijk bewijs dat een oplossingsgerichte aanpak minstens even effectief is als andere behandelvormen en dat de autonomie van de patiënt goed is gewaarborgd. Bovendien doet de oplossingsgerichte aanpak het beter bij patiënten uit lagere sociaaleconomische milieus dan traditionele vormen van behandeling. Oplossingsgericht werken is betrekkelijk snel te leren en zorgt volgens onderzoek voor verbetering van de moraal en minder burn-out bij professionals. De ervaringen met oplossingsgericht werken zijn veelbelovend en het is een praktische, laagdrempelige methodiek.

De training bestaat uit drie bijeenkomsten en heeft een opbouw. De eerste bijeenkomst betreft een introductie in het oplossingsgericht werken. Ook wordt er geoefend in tweetallen. De tweede bijeenkomst staat in het teken van meer verdieping in het oplossingsgericht werken en verschillende oefeningen. Er zit steeds een aantal weken tussen de bijeenkomsten, zodat deelnemers in de tussenliggende periode in de praktijk aan slag kunnen gaan met het oplossingsgericht werken en er ervaring mee op kunnen doen. Tijdens de derde bijeenkomst kunnen o.a. de opgedane ervaringen teruggekoppeld worden en worden casussen van de deelnemers besproken.

Leerdoel training: na afloop van de training hebben de deelnemers kennis gemaakt met de theoretische achtergronden en praktische vaardigheden van oplossingsgerichte gespreksvoering, die men direct toe kan passen in de dagelijkse consultvoering. Deelnemers hebben 'tools' aangereikt gekregen voor het optimaliseren van de samenwerking met hun patiënten/cliënten en zijn in staat om de geleerde vaardigheden toe te passen in hun reguliere werkzaamheden.

Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!