MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Dagdeel
organisatie
Amphia Ziekenhuis / Amphia A
kosten
basistarief
Gratis
informatie
gebied:
Overig
categorie(ën):
Algemeen & overig, Samenwerking
ICPC:
A
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
3
punten
locatie
Amphia Ziekenhuis Breda
Molengracht 21
4818 CK Breda
☎ +3176 5955 000
overig
18
Sep
2019
Scholing Nieuw Amphia - Scenariotraining
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Algemeen & overig' of 'Samenwerking'
Van aanbieder:
Amphia Ziekenhuis / Amphia A
In de omgeving:
Breda

Scenariotraining waarbij trainees zich als zichzelf gedragen (eigen rol / functie) en doen wat ze in het echt zouden doen, maar dan in een nieuwe context (de nieuwbouw / nieuwe afdeling).

DOEL

  • De weg weten op de afdeling en buiten de afdeling tijdens kritische patientscenario’s
    • SBARR overdragen
    • Briefing
    • Debriefing

WIE

  • Alle klinische afdelingen
  • Alle acute afdelingen

TRAINERS

  • 2 trainers per scenario, minimaal 1 trainer van eigen afdeling

GROEPEN

  • Maximale groepsgrootte 10 deelnemers
  • Minimaal 1 arts / verpleegkundig specialist / physician assistant / medisch specialist per scenario

SCENARIO’S

  • RRT-setting: deze setting eindigt op OK (voor de snijdende specialisten)
  • Cardiac arrest setting: deze setting eindig op IC / neonatologie / cardiac care unit
  • Brand en ontruiming setting (NB: Marcel Wieckart zou van te voren nog wel een ‘kenniskaart’ hierover maken die mensen van te voren kunnen bestuderen.

DUUR TRAINING

  • 1 uur per scenario, totaal 3 uur

ENVIRONMENT (leeromgeving)

  • Patiëntenkamer nieuwbouw, bij voorkeur eigen afdeling
  • Kamer is volledig ingericht
  • Zuurstof aansluiting staat aan
  • Hulpmiddelen (infuusvloeistof, medicatie, reanimatiekoffer, aed, masker en ballon liggen op de gebruikelijke plaatsen
  • Er staat een opgemaakt patientenbed op de kamer
  • Naam en functiestickers met grote letters
  • Trainees dragen uniform / witte jas
  • Trainees doen handschoenen aan waar ze dat in real life ook zouden doen
  • Er zijn 10-12 klapstoelen op de kamer om na het scenario in een kring het scenario na te bespreken
  • Flap-over om op te schrijven wat extra training nodig heeft, of wat ontbreekt

Let op: privacy (geen pottenkijkers), de ruimte die er is tussen de spelers, maak het zo realistisch mogelijk),

SET (creëren omstandigheden waarin kan worden geleerd)

  • Rol trainer(s)
  • Doel van de training (leeruitkomsten)
  • Belang van deze training
  • Wat wordt er verwacht van de groep (helft observeert / andere helft speelt)
  • Belangrijk om de ander bij de naam te noemen tijdens het scenario.
  • Mogelijkheid time-out bespreken (scenario stopzetten en bijvoorbeeld om hulp vragen)
  • Time-management: hoe lang duurt het scenario, hoeveel tijd is er om na te bespreken.

DIALOGUE (interactie tussen trainee en trainer die het leren op gang moet brengen)

  • Structurele geloofwaardigheid (spullen / hulpmiddelen / uniform / handschoenen)
  • Functionele geloofwaardigheid (geloofwaardigheid patient: reanimatie pop of lotus patient of collega / trainer)
  • Trainer leidt het scenario in, hierna readback door groep
  • Trainer geeft nieuwe informatie in real time
  • Trainer geeft prompts als het scenario stil valt / dreigt de verkeerde kant op te gaan (NB doel is niet om mensen te beoordelen, moet veilig blijven)
  • Trainer /co-trainer houdt de tijd in de gaten

Na het scenario krijgt het spelende team eerst de tijd om zelf te reflecteren: wat ging goed, wat heeft aandacht nodig, daarna mogen het observerende team feedback geven. De trainers voegen zonodig daar hun observaties aan toe, maar concentreren zich 1 max 2 belangrijke elementen

Let op: hoe kleiner het verschil in de ervaring tussen leren en toepassen, hoe groter de transfer naar een echte situatie.

Als het scenario onveilig wordt (iemand wordt geprikt / iemand wordt ondermijnd of afgesnauwd)wordt de sessie onmiddellijk afgesloten.

CLOSURE (afronding scenario)

  • Uit scenario stappen (gaan zitten)
  • Vragen?
  • Wat heeft nog aandacht nodig / ontbrak op de afdeling?
  • Samenvatting wat er is geleerd
  • Afronding
Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!