![]() |
Hoe kan ik beter communiceren met patiënten met psychische problematiek?
Herkent u dit? U hebt ervaring met een scala aan patiënten, maar patiënten met psychische problemen zetten u toch regelmatig voor raadsels. Traumatische ervaringen, angst- of stemmingsstoornissen, persoonlijkheidsproblematiek: het is uw focus van behandeling niet maar heeft wél direct invloed op het contact met u. Bijvoorbeeld: tijdens een gesprek wordt een patiënt schijnbaar uit het niets overspoeld door boosheid of verdriet waardoor gesprek amper meer mogelijk is. Of: u hebt een goed doortimmerd behandelplan maar in een volgend gesprek blijkt uw patiënt niet erg therapietrouw.
We komen ze allemaal tegen: patiënten die u met vraagtekens achterlaten. Omdat u niet begrijpt wat er in ze omgaat, omdat ze niet in beweging te krijgen lijken, omdat u geen aansluiting vindt of omdat u bezig bent met eigen belevingen zoals irritaties of onmacht. Psychische aandoeningen compliceren hoe dan ook het contact en u kunt zich bij deze patiënten flink onthand voelen. Het is niet vanzelfsprekend dat u hen bereikt, dat het besprokene juist wordt geïnterpreteerd of dat reacties rationeel en invoelbaar zijn.
Deze nascholing geeft u meer zicht op de binnenwereld van deze patiënten en handvatten voor een beter en effectiever contact. Een combinatie van informatie en praktische vaardigheden helpt u om uw communicatie met hen te verbeteren. We gebruiken daarbij mentaliserende posities, de Roos van Leary en motiverende gespreksvoering als theoretische maar oh zo praktisch toepasbare kaders. Weten wat u doet, waarom u het doet en hoe u het doet in gesprek met die onbegrepen patiënt. En er morgen mee aan de slag kunnen!