![]() |
Als zorgverleners eHealth-gebruik door patiënten meer stimuleren, zullen patiënten online diensten meer gebruiken. Dat is één van de aanbevelingen uit de eHealth-monitor 2016, omdat blijkt dat patiënten niet altijd op de hoogte zijn van wat er allemaal al kan.
Maar waarom zou een zorgverlener dit doen? Welke voordelen hebben verschillende eHealth-diensten voor de zorgverlener? En hoe krijg ik (collega-) zorgverleners enthousiast? Deze en andere vragen komen aan bod op de bijeenkomst ‘Patiënt en zorgverlener: partners in eHealth’, georganiseerd door Nictiz.
Wij kijken naar de meerwaarde van digitale zorg voor zowel patiënten als zorgverleners. We laten zien waarom de rol van zorgverleners zo belangrijk is om het gebruik van eHealth te vergroten. Door rijke praktijkverhalen, voorbeelden en tips krijgt u inzicht in hoe zorgverlener en patiënten eHealth-diensten samen waardevol kunnen inzetten. Er is veel ruimte voor interactie: met name tijdens de vier deelsessies. In deze sessies gaan zorgverleners dieper in op hun ervaring met het gebruik van specifieke eHealth-diensten: het schriftelijke eConsult, een Persoonlijk Gezondheidsomgeving (PGO)/zelfzorgplatform, beeldbellen en online inzage in het dossier.
Deelnemers krijgen praktische handvatten aangereikt om draagvlak voor eHealth te vergroten in de eigen praktijk. Patiënten geven aan wat voor hun prettig werkt, en zorgverleners leren de mogelijkheden van eHealth te communiceren naar patiënten en het gebruik hiervan te vergroten. Want alleen als zorgverleners het inzetten van eHealth zinvol vinden, wijzen zij patiënten op de mogelijkheden en bekijken ze samen welke vorm van eHealth bij de patiënt past.