![]() |
Blok B masterclass: bijeenkomsten 3 en 4
Achtergrond onderwijskundig model Masterclass eHealth strategie
Afbakening onderwijskundig model
De eerste leergang van de masterclass eHealth strategie draait om visie, strategie en implementatie. Onder visie verstaan we een lange termijnplanning (waar staat mijn organisatie over vijf jaar?). Strategie is het gestructureerde proces om die visie tot uitvoer te brengen. Veel van de cursisten van de eerste leergang zijn vaak al geruime tijd bezig met eHealth in hun organisatie. Visieontwikkeling komt natuurlijk aan bod, maar de programma-coördinatoren gaan ervan uit dat de eerste lichting bestuurders in zijn/haar organisatie op hoofdlijnen al een visie ontwikkeld heeft en die kan toepassen in de masterclass.
De masterclass eHealth strategie gaat uit van praktijk gestuurd onderwijs. In de eerste twee blokken van 2 x 5 dagdelen geven docenten uit de wetenschap, de praktijk en het bedrijfsleven hun visie op externe factoren die de zorgmarkt beïnvloeden. De kennisclusters zijn bekostiging en markt, digitale technologie, zorgconsument en individu, en maatschappij en politiek.
Het derde en vierde blok (2 x 2 lesdagen) zijn opgezet op basis van praktijk gestuurd leren en het ontwikkelen van digitale implementatie vaardigheden, zowel persoonlijk als op organisatie- en managementniveau. De laatste twee blokken van de masterclass zijn werkcolleges. Ook in blok 3 en 4 worden gastsprekers en docenten uit de wetenschap, de praktijk en het bedrijfsleven uitgenodigd. De focus ligt hierbij op de praktische toepasbaarheid van de opgedane kennis.
Studiebelasting
De studiebelasting is gemiddeld twee uur voorbereidingstijd per blok van twee lesdagen. Voor de eHealth readiness scan staat een voorbereidingstijd van vier uur. De totale studiebelasting voor blok B bedraagt circa 50 uur.
Onderwijsmethoden
In de masterclass eHealth strategie wordt gewerkt volgens vaste werkvormen: met plenaire inleidingen, uitwerking en toepassing van theoretische concepten, inbreng van de eigen organisatie en ervaringen, presentaties door subgroepen en discussie met inleiders. Experts en docenten nemen een specifiek thema voor hun rekening. De programma coördinatoren zorgen voor de samenhang en afstemming. Naast de hoorcolleges en werkcolleges is er een e-learning omgeving. Ter voorbereiding stellen docenten online kennis- en inzichtvragen aan de cursisten, zodat er voorafgaand aan de hoor- en werkcolleges zicht is op het kennisniveau van de cursus.