Deze cursus wordt op maat gemaakt n.a.v. de wensen en leerbehoeftes van de cursisten (assistentes en huisartsen). Deze worden geïnventariseerd in een intakegesprek en hierover worden vooraf afspraken gemaakt. Triage en communicatie staan centraal, met verschillende accenten gericht op belemmerende en bevorderende factoren voor adequate triage, zoals:
- de samenwerking tussen huisartsen onderling, is er hetzelfde medische beleid, worden medische richtlijnen consequent gevolgd?
- de onderlinge loyaliteit tussen huisartsen en assistentes: is er voldoende steun als patiënten via de huisarts dat proberen te krijgen wat via de assistente niet gelukt is?
- zijn er goede werkafspraken, worden die nageleefd en zo nodig bijgesteld?
- zijn de randvoorwaarden (inrichting balie, aantal telefoonlijnen, adequate formatie etc.) voor triage voldoende geborgd?
Na het volgen van deze cursus:
- kent de huisarts een gestructureerde methode (HAAK) om met patiënten te communiceren, gericht op triage en instroommanagement en kan die toepassen,
- kent de huisarts de opbouw van de NHG-TriageWijzer en kan er mee werken
- heeft de huisarts een rijk arsenaal aan communicatievaardigheden, in gewone en bijzondere situaties, zoals spoedgevallen en eisende patiënten,
- heeft de huisarts meer inzicht in sterke punten en verbeterpunten t.a.v. communicatie met patiënten bij zichzelf,
- idem t.a.v. kennis en vaardigheden bij het bepalen van de urgentie en zorgaanbod.
- heeft de huisarts meer inzicht in sterke punten en verbeterpunten t.a.v. communicatie en triage bij de assistentes.
- kent de huisarts een effectieve werkvorm om kennis en vaardigheden t.a.v. communicatie en triage bij assistentes te beoordelen en gericht te trainen,
- kan de huisarts m.b.v. de HAAK-checklist assistentes gericht laten werken aan het onderhouden en verbeteren van communicatie en medisch handelen door onderlinge feedback.