Een makkelijk lopende samenwerking tussen de (para)medicus en collega’s, een ziekenhuisdirectie of de zorgverzekeraar is geen vanzelfsprekendheid. Vaak ontstaan lastige gesprekssituaties omdat de onderlinge belangen nu eenmaal niet altijd parallel lopen terwijl er wel tot een resultaat gekomen moet worden. Als u te maken krijgt met een ‘machtiger’ of een onredelijke partij ontstaan gevoelens van onmacht en onzekerheid. De (para)medicus die een weinig coöperatieve overlegpartner spreekt bevindt zich in een dilemma: ben ik te zacht dan bereik ik weinig tot niets en voel ik me tekort schieten. Ben ik te hard dan ontstaat er een conflict, komt de relatie onder druk te staan en bereik ik waarschijnlijk ook niets.
Voorbeelden van vragen die aan bod komen:
Doel / resultaat
In deze training leert u stap voor stap de spelregels en de fasering van het onderhandelen kennen. U ontdekt waardoor sommige onderhandelingssituaties lastig voor u zijn en wat u kunt doen om effectief te sturen in het gesprek. U krijgt inzicht in hoe u kunt krijgen waar u recht op heeft zonder dat u zich brutaal of al te meegaand hoeft op te stellen. Trucjes komen er niet aan te pas, al leert u deze wel herkennen en uzelf beschermen tegen degenen, die misbruik zouden kunnen maken van uw redelijkheid.
De training is praktijkgericht en wordt opgebouwd rond een serie korte praktijksituaties. Er wordt ruim geoefend en er is volop ruimte voor vragen.
Voor wie?
Deze training is uitermate geschikt voor u wanneer u regelmatig namens de maatschap of praktijk met anderen onderhandelingen moet voeren. Maar ook voor mensen die graag meer willen weten over de principes van onderhandelen is het een prima training.