Vrijwel elke zorgprofessional, dus ook u als huisarts, krijgt in zijn of haar loopbaan wel eens te maken met grensoverschrijdend gedrag of conflicten. Dat is deels afhankelijk van de setting waarin men werkt: in een grote stad of op een huisartsenpost zal een huisarts dat wellicht vaker tegenkomen dan in een gemoedelijke dorpspraktijk, maar in elke setting waar mensen met andere mensen werken, kunnen conflicten ontstaan.
Deze cursus geeft praktische tips en handvatten om agressie en conflicten in sommige gevallen te voorkomen en om in andere gevallen escalatie te vermijden. Met soms zeer eenvoudige tips kan de spanning van een situatie dan worden doorbroken. Door deze cursus te volgen, zult u zich bewust(er) worden van de soms subtiele verschillen die maken dat een situatie al dan niet escaleert.
Daarnaast leert u de basisprincipes voor als er dan toch escalatie optreedt en u in een situatie met agressie of grensoverschrijdend gedrag terechtkomt. Wat doet u bijvoorbeeld wanneer u wordt lastiggevallen door een patiënt die diepere gevoelens voor u blijkt te hebben? Daar zijn duidelijke richtlijnen voor, deels zelfs wettelijk vastgelegd.
Bij het omgaan met agressie en conflicten horen uiteraard ook communicatieve vaardigheden. Deze kunnen na het volgen van deze cursus worden getraind in een een- of meerdaagse training. Deze cursus biedt hiervoor een goede basis.
Na afloop van de cursus: