In veel kleine organisaties wordt het personeelsmanagement gedaan door diegene, die de algemene leiding in handen heeft. Ook in uw geval, als huisarts, komt deze taak bovenop alle andere inhoudelijke en leidinggevende taken.
Natuurlijk is personeelsmanagement een continue taak en verantwoordelijkheid; maar minstens één maal per jaar dient u met elk personeelslid zowel een beoordelings- als een functioneringsgesprek te voeren.
Deze cursus gaat over die twee soorten formele gesprekken. Het feedbackgesprek komt in een aparte cursus aan de orde. Een leidinggevende vormt zich natuurlijk het hele jaar door een oordeel over de kwaliteit en kwantiteit van het werk van de medewerkers. Omgekeerd ontwikkelt de medewerker voortdurend beelden over zijn/haar functioneren en de verhouding met de organisatie en de collega’s. Zowel leidinggevende als medewerker zullen daar geregeld over willen communiceren, en niet alleen tijdens het jaarlijkse beoordelings- dan wel functioneringsgesprek. Wanneer bijvoorbeeld een medewerkster ineens vaak te laat komt, zal de leidinggevende daar zo snel als mogelijk op reageren. Dit soort gesprekken noemt men een feedbackgesprek: communicatie in reactie op handelen, waarbij beide partijen openheid van zaken geven. Ook hier gaat het vaak om moeizame gesprekken – vandaar de aparte cursus over deze vorm van communicatie.
Na afloop van deze cursus:
Auteur
L.G.M. van Berkestijn MD PhD
Luc van Berkestijn is een huisarts die als coach werkzaam is bij LvB Coaching. Opdrachtgevers zijn onder andere Keijzer en Van der Jagt advies, Medical School Utrecht, LHV KNMG, Huisartsopleiding Nederland, ICM opleidingen en trainingen.