E-learning
2
Communicatie- techniek & meer
€ 599,-
Commercieel
 
CME-Online / E-WISE Nederland
CME-Online - Beoordelings- en functioneringsgesprekken
Accreditatie Periode: 1-10-2014 t/m 1-10-2016
Deze Online Nascholing is niet meer geaccrediteerd!
Wilt u een andere Online Nascholing vinden:
Op het gebied van 'Communicatietechniek' of 'Management'?
Van dezelfde aanbieder?
Of wilt u liever zelf (uitgebreid) kunnen zoeken?

In veel kleine organisaties wordt het personeelsmanagement gedaan door diegene, die de algemene leiding in handen heeft. Ook in uw geval, als huisarts, komt deze taak bovenop alle andere inhoudelijke en leidinggevende taken.

Natuurlijk is personeelsmanagement een continue taak en verantwoordelijkheid; maar minstens één maal per jaar dient u met elk personeelslid zowel een beoordelings- als een functioneringsgesprek te voeren.

Deze cursus gaat over die twee soorten formele gesprekken. Het feedbackgesprek komt in een aparte cursus aan de orde. Een leidinggevende vormt zich natuurlijk het hele jaar door een oordeel over de kwaliteit en kwantiteit van het werk van de medewerkers. Omgekeerd ontwikkelt de medewerker voortdurend beelden over zijn/haar functioneren en de verhouding met de organisatie en de collega’s. Zowel leidinggevende als medewerker zullen daar geregeld over willen communiceren, en niet alleen tijdens het jaarlijkse beoordelings- dan wel functioneringsgesprek. Wanneer bijvoorbeeld een medewerkster ineens vaak te laat komt, zal de leidinggevende daar zo snel als mogelijk op reageren. Dit soort gesprekken noemt men een feedbackgesprek: communicatie in reactie op handelen, waarbij beide partijen openheid van zaken geven. Ook hier gaat het vaak om moeizame gesprekken – vandaar de aparte cursus over deze vorm van communicatie.

Na afloop van deze cursus: 

  • kan de huisarts doel en inhoud van een beoordelingsgesprek benoemen.
  • kan de huisarts de wezenlijke verschillen met een functioneringsgesprek benoemen.
  • is de huisarts in staat om toe te lichten waarom een beoordelingsgesprek zorgvuldig voorbereid moet worden.
  • kent de huisarts de verschillende valkuilen bij het houden van een beoordelingsgesprek.
  • kan de huisarts de verschillende onderdelen van een functioneringsgesprek benoemen.
  • weet de huisarts waarmee hij/zij rekening moet houden bij het invoeren van functioneringsgesprekken.
  • kan de huisarts uitleggen waarom functioneringsgesprekken bijdragen aan een prettiger en beter functioneren van zijn of haar medewerkers.
  • kent de huisarts de verschillende aspecten van communicatie.

Auteur 
L.G.M. van Berkestijn MD PhD

Luc van Berkestijn is een huisarts die als coach werkzaam is bij LvB Coaching. Opdrachtgevers zijn onder andere Keijzer en Van der Jagt advies, Medical School Utrecht, LHV KNMG, Huisartsopleiding Nederland, ICM opleidingen en trainingen.

Overige Informatie
Deze cursus maakt deel uit van het CME-Online cursuspakket voor huisartsen, waarvoor een abonnee 599 euro per jaar betaalt.
Abonnement
Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!