Depressie is een belangrijk gezondheidsprobleem bij kinderen en met name jongeren. Bij kinderen is depressie relatief zeldzaam met prevalentiecijfers van 0,4% tot 2,5%. Vanaf de puberteit gaan de prevalentiecijfers richting die van volwassenen en wordt de prevalentie gedurende de hele puberteitsfase op 15-20% geschat.
In de puberteit zijn stemmingswisselingen, net als in andere levensfasen, niet ongewoon en zijn bij sommige pubers zelfs zeer uitgesproken. Een depressie laat zich herkennen door een langduriger gedaalde stemming en duidelijk lijden en disfunctioneren. Een jongere is ‘ziek van somberheid’. Bij jongeren staat een prikkelbare stemming vaker op de voorgrond, kan depressie zich met lichamelijke klachten presenteren en wordt meer sociaal terugtrekken gezien. Dit kan, net als korte reactieve stemmingsverbeteringen, het herkennen van een depressie bemoeilijken.
Na het vaststellen van een depressieve stoornis is cognitieve gedragstherapie (CGT), of bij jongeren vanaf 13 jaar interpersoonlijke psychotherapie (IPT) altijd de eerste keuze behandeling. Bij een (matig) ernstige depressie kan het toevoegen van medicatie overwogen worden, verwijzing naar een kinder- en jeugdpsychiater is daarvoor noodzakelijk.
Na het volgen van deze cursus:
Deze cursus bestaat uit een module en een eindtoets.
NB Met dank aan Kirsten Hoogerheide, kinder- en jeugdpsychiater bij De Jutters, voor haar bijdrage aan deze cursus.