Gezondheidscentrum Asielzoekers (GCA)
GC A biedt kwalitatief hoogwaardige huisartsenzorg aan asielzoekers.
We streven naar uniforme zorgkwaliteit om de asielzoeker op iedere GC A locatie
op dezelfde manier tegemoet te kunnen treden. GC A kent een decentrale organisatiestructuur
met centrale aansturing op beleid, kaders en ondersteuning van de
decentrale teams. Onze visie op huisartsenzorg aan asielzoekers is vertaald in
het GC A Zorgconcept.
Wat zijn onze professionele uitgangspunten?
• De GC A-zorg: geïntegreerde huisartsenzorg aanvullend op eigen verantwoordelijkheid
en zelfzorg met extra preventie, voorlichting, proactieve en begeleidende interventies, en zorgcoördinatie
om medische risico’s te voorkomen.
• De GC A-zorg sluit aan bij de reguliere gezondheidszorg.
• De inrichting: type zorgproducten, functies en werkwijze zijn landelijk
uniform (asielzoekers verhuizen vaak); de zorgproducten en formatie zijn afhankelijk
van het type verblijfcentrum.
• Taakdelegatie: Goed opgeleide praktijkassistenten doen lokaal en centraal
(GC A Praktijklijn) de triage en plannen de afspraken met patiënten bij de
diverse disciplines. Praktijkverpleegkundigen en consulenten GGZ 1e lijn
doen geprotocolleerde diagnose- en behandeltaken, waarmee de taken van
de huisarts verlicht worden. De huisarts richt zich op complexe medische
taken.
• De toegang: 24/7 toegang tot de zorg.
Opleiding en scholing
Aantal medewerkers: 260
Er zijn verschillende redenen om personeel te scholen, maar het achterliggende doel is om op korte of langere termijn het functioneren van de organisatie te verbeteren. Door strategisch HRM-beleid, en als onderdeel daarvan strategisch opleidingsbeleid, kan GC A ervoor zorgen dat medewerkers over de competenties beschikken die nodig zijn om de doelen van het bedrijf te realiseren en zichzelf te kunnen ontwikkelen.
Ook werknemers geven aan dat hun belangrijkste motivatie om deel te nemen aan scholing is om ‘bij te blijven’. Zowel werkgevers als werknemers zijn dus met name bereid te investeren in specifieke scholing van defensieve aard, dat wil zeggen het aanpassen aan nieuwe eisen van het bestaande werk.
De kwaliteit van de medewerkers wordt gewaarborgd door eisen met betrekking tot opleiding, deskundigheidsbevordering, dossiervoering, registratie, administratie en klantvriendelijkheid (flexibiliteit, laagdrempeligheid, efficiëntie).
Meer >