MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Dag
organisatie
Tergooi - Tergooi Academie
kosten
basistarief
Op aanvraag
extra prijsinformatie
informatie
gebied:
Overig
categorie(ën):
Algemeen & overig, Effectiviteit en efficiency, Samenwerking
ICPC:
A
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
6
punten
overige informatie
prijs in company training op aanvraag
in
company
Interprofessionele teamtraining Crew Resource Management
Accreditatie Periode: 18-4-2019 t/m 17-4-2020
Deze nascholing is niet meer geaccrediteerd!
Wilt u een andere nascholingen vinden:
Op het gebied van 'Algemeen & overig', 'Effectiviteit en efficiency' of 'Samenwerking'?
Van dezelfde aanbieder?
Of wilt u liever zelf (uitgebreid) kunnen zoeken?
in-company nascholing

Crew Resource Management vindt zijn oorsprong in de luchtvaart en heeft als doel de samenwerking tussen teamleden te verbeteren. Het doel van CRM training is het voorkomen van menselijke fouten of de gevolgen ervan beperken.

De principes van CRM uit de luchtvaart wordt nu ook overgebracht naar de gezondheidszorg. De omstandigheden waarin bijv. cockpit-leden uit de luchtvaart werken, komt sterk overeen met die van medische teams: samenwerken in kleine teams, tijdsdruk, variërende taakbelasting, onomkeerbaarheid van beslissingen, vermoeidheid en stress, variabele werktijden, verantwoordelijkheid over mensenlevens en mediatisering van incidenten.

Deze twee sectoren zijn tevens evenzeer vatbaar voor menselijke fouten. Gelijkenissen gaan vooral op voor de intrinsiek dynamische en risicovolle afdelingen zoals intensieve zorg, verloskamer, operatiekamer en spoedgevallen.

CRM wordt wereldwijd in verschillende landen reeds toegepast en geëvalueerd. De trainingen worden door de deelnemers in grote mate gewaardeerd en hebben een positief effect op de houding en het gedrag t.a.v. CRM en menselijke factoren. Het heeft daarnaast ook een positief effect op de werktevredenheid.

Aan de hand van afdelingseigen protocollen van Tergooi wordt gewerkt aan procedures waarin alle aspecten van CRM en veiligheidscultuur aan bod komen. De vaardigheden worden op een levendige manier overgebracht worden door een verscheidenheid aan didactische werkvormen. Naast scenariotraining wordt gebruik gemaakt van oefeningen, discussie, opdrachten en spel.

De CRM-teamtraining omvat de volgende elementen:

  • Van protocol naar procedure
  • Leiderschap in medische teams
  • Briefing (voorbespreking)
  • Samenwerken
  • Stress en conflicten
  • Omgevingsbewustzijn
  • Besluitvorming
  • Communicatie
  • Debriefing (nabespreking)
  • Defusing (onschadelijk maken)
  • Praktische oefeningen door microsimulaties

Na het volgen van de interprofessionele teamtraining Crew Resource Management is de deelnemer in staat aan te geven:

  • wat onderstaande CRM elementen inhouden,
  • hoe zij bijdragen aan goed teamwork
  • en kan de deelnemer deze toepassen in de praktijk.

 

Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!