MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Dag
organisatie
Crouzen oplossingsgerichte therapie
kosten
basistarief
Op aanvraag
extra prijsinformatie
informatie
gebied:
Overig
categorie(ën):
Communicatietechniek, Effectiviteit en efficiency
ICPC:
A
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
6
punten
overige informatie
Prijs op aanvraag.
in
company
Shared Decision Making
Accreditatie Periode: 26-3-2019 t/m 25-3-2020
Deze nascholing is niet meer geaccrediteerd!
Wilt u een andere nascholingen vinden:
Op het gebied van 'Communicatietechniek' of 'Effectiviteit en efficiency'?
Van dezelfde aanbieder?
Of wilt u liever zelf (uitgebreid) kunnen zoeken?
in-company nascholing

Gezamenlijke besluitvorming, ofwel Shared Decision Making, is een manier van werken waarbij arts en patiënt tot een behandeling komen die het beste bij de patiënt past. Vaak wordt Shared Decision Making door artsen al (deels en soms onbewust) toegepast.Deze manier van werken lijkt sterk op oplossingsgericht werken: de regie wordt gedeeld en de patiënt is in the lead. De patiënt moet de behandeling doorstaan en leven met de gevolgen van de beslissingen. Patiënten die mee beslissen, verdragen behandeling beter en hebben achteraf minder spijt van (hun deels eigen) keuzes. Samen beslissen vraagt echter steeds om maatwerk want niet iedere patiënt wil de regie in dezelfde mate delen. Soms geeft een patiënt aan: "Dokter, zegt u het maar".

Tijdens de trainingen gaan we bovengenoemde vaardigheden finetunen. Het volgende komt aan de orde:

  • Soorten besluitvorming, uitgangspunten en achtergrond SDM.
  • Effectieve en voorkeursgevoelige beslissingen.
  • Oplossingsgerichte communicatie in SDM.
  • Indeling visitor, klaag en klant relatie.
  • Krukje van de therapeutische relatie: weerstand en samenwerking.
  • Weerstand ombuigen tot coöperatie.
  • Werkbare doelstellingen in de arts-patiëntrelatie en bij uiteenlopende doelen en belangen.
  • Vier stappen in SDM.
  • Werken met feedback.

Na afloop van de training:

  1. Kent u de kernprincipes van Shared Decision Making en identificeert u de voorkeurgevoelige beslissingen.
  2. Bent u in staat de juiste, patiënt vriendelijke, oplossingsgerichte houding te laten zien.
  3. Bent u in staat de basistechnieken van oplossingsgerichte SDM toe te passen, te weten:
    • A. Kernvaardigheden: open vragen, bevestigen, reflectief luisteren en samenvatten.
    • B. Oplossingsgerichte technieken waarmee afweging voor- en nadelen gemaakt kan worden.
  4. Weet u wat er binnen oplossingsgerichte SDM bedoelt wordt met weerstand en weet u ermee om te gaan.
Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!