![]() |
Begrippen als storytelling en narratieve communicatiemethoden komen regelmatig terug in publicaties, onderzoeksrapporten en subsidieaanvragen. Wil jij leren wat eronder wordt verstaan? Welke vormen beschikbaar zijn? En hoe die kunnen worden ingezet binnen de gezondheidszorg en preventie voor het bereiken van verschillende publieksgroepen? Doe dan deze nieuwe, eendaagse module.
Als gezondheidsprofessionals zijn wij gewend een sterk beroep te doen op de rationale verwerking van gezondheidsinformatie. We baseren ons daarbij op de veronderstelling dat de ontvanger bij voorbaat geïnteresseerd is. Maar deze nadruk op cognitieve informatieverwerking is lang niet altijd effectief. Zolang er geen acuut gezondheidsprobleem is dat om een oplossing vraagt, gaat men doorgaans niet actief op zoek naar informatie over gezondheid en gezond gedrag.
Een narratieve benadering, daarentegen, doet een beroep op affectieve principes: op emoties en op de belangstelling voor dat wat mensen wezenlijk raakt. Verhalen zijn laagdrempelig en bieden identificatiemogelijkheden. Dit wordt ook wel narrative involvement, transportation en immersion genoemd. Goede verhalen leggen waarden bloot en helpen om gezondheidsthema’s te begrijpen en in acties om te zetten.
Tijdens deze module ontwikkel je inzicht in de verschillende vormen van narratieve benaderingen en storytelling voor gezondheidszorg en preventie. We bespreken de onderwerpen aan de hand van praktijkvoorbeelden, wetenschappelijke bevindingen en beeldfragmenten.
Na afloop van deze eendaagse module: