MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Dag
organisatie
NSPOH (Netherlands School of Public and Occupational Health)
kosten
basistarief
Op aanvraag
informatie
gebied:
Overig
categorie(ën):
Communicatietechniek
ICPC:
A
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
6
punten
overige informatie
In company training - prijs op aanvraag
in
company
Storytelling en narratieve communicatiemethoden
Accreditatie Periode:
in-company nascholing

Begrippen als storytelling en narratieve communicatiemethoden komen regelmatig terug in publicaties, onderzoeksrapporten en subsidieaanvragen. Wil jij leren wat eronder wordt verstaan? Welke vormen beschikbaar zijn? En hoe die kunnen worden ingezet binnen de gezondheidszorg en preventie voor het bereiken van verschillende publieksgroepen? Doe dan deze nieuwe, eendaagse module.

Als gezondheidsprofessionals zijn wij gewend een sterk beroep te doen op de rationale verwerking van gezondheidsinformatie. We baseren ons daarbij op de veronderstelling dat de ontvanger bij voorbaat geïnteresseerd is. Maar deze nadruk op cognitieve informatieverwerking is lang niet altijd effectief. Zolang er geen acuut gezondheidsprobleem is dat om een oplossing vraagt, gaat men doorgaans niet actief op zoek naar informatie over gezondheid en gezond gedrag.

Een narratieve benadering, daarentegen, doet een beroep op affectieve principes: op emoties en op de belangstelling voor dat wat mensen wezenlijk raakt. Verhalen zijn laagdrempelig en bieden identificatiemogelijkheden. Dit wordt ook wel narrative involvement, transportation en immersion genoemd. Goede verhalen leggen waarden bloot en helpen om gezondheidsthema’s te begrijpen en in acties om te zetten.

Tijdens deze module ontwikkel je inzicht in de verschillende vormen van narratieve benaderingen en storytelling voor gezondheidszorg en preventie. We bespreken de onderwerpen aan de hand van praktijkvoorbeelden, wetenschappelijke bevindingen en beeldfragmenten.

Na afloop van deze eendaagse module:

  • ben je op de hoogte van de uitgangspunten van een narratieve benadering.
  • ken je verschillende manieren om storytelling en de kracht van verbeelding in te zetten in je eigen praktijk van gezondheidszorg en preventie.
Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!