![]() |
Titel nascholing: het voeren van een selectie interview.
Doelstelling: het voeren van een objectief selectie interview, met als doel een scherp beeld krijgen van de drijfveren, kwaliteiten en ontwikkelpunten van potentiële vakgroep leden.
Leerdoelen:
Voorafgaand aan de bijeenkomst vullen de deelnemende medici via internet vier persoonlijkheidsvragenlijsten in. Deze vragenlijsten bieden inzicht in communicatiestijl, voorkeuren, drijfveren en competenties. De resultaten dienen als basis voor een verdieping als het gaat om het voeren van een selectie interview.
In de bijeenkomst wordt een algemene uitleg gegeven over de modellen met betrekking tot Communicatiestijl en Karakterprofiel, alsook over de interpretatie van competenties die algemeen geldend zijn voor medici. Door de individuele resultaten van de deelnemende medici te combineren, ontstaat een groepsresultaat van de communicatiestijlen en de karakterprofielen. Dit geeft een overzicht van de krachten en talenten die de BAC bezit.
In de bijeenkomst staat vervolgens het oefenen met en het voeren van een selectie interview centraal. Dit met behulp van kennis en inzicht over de STARR-methodiek en diverse gesprekstechnieken. De STARR-methodiek is erop gericht om op systematische wijze te vragen naar relevant gedrag uit het verleden om te beoordelen of dit gedrag passend is binnen de functie.Tevens wordt ingegaan op verschillend gesprekstechnieken, zodat medici tijdens een selectie interview in staat zijn om bewust te kiezen welke vragen het best passend zijn voor het verkrijgen van specifieke informatie van de kandidaat.
Tot slot wordt ingegaan op de dynamiek tussen meerdere medici die lid zijn van een benoemingsadvies commissie bij een selectie interview. Tevens op de vraag hoe resultaten van persoonlijkheidsvragenlijsten kunnen worden gebruikt in combinatie met gesprekstechnieken en STARR-methodiek.