![]() |
Doctors in the lead! Een regelmatig gehoorde uitspraak. Maar wat betekent deze uitspraak eigenlijk in het dagelijkse werk voor medici in de zorg? Als arts ben je namelijk een belangrijke vertegenwoordiger van de medische discipline en bij veel besluiten in de zorg betrokken.
Helderheid over de betekenis van de uitspraak is van belang. Voor jezelf, de samenwerking met de zorginstelling, de vakgroep, de andere disciplines en om te beginnen je patiënt en zijn eventuele familieleden. Helderheid over ‘Hoe je dan leiding neemt en waarover?’ is evenzo belangrijk. Net zoals wat binnen de instelling waar je werkt als geheel wel of niet de verantwoordelijkheid van je is als arts?
Het Platform Medisch Leiderschap en de universiteit van Twente hebben een Raamwerk Medisch Leiderschap (RML) 1.0 ontwikkeld. In aansluiting op het nieuwe CanMeds model waarin de kerncompetenties van artsen beschreven staan aan de hand van 7 rollen. In dit RML staat de volgende definitie van medisch leiderschap geformuleerd, welke tevens uitgangspunt is voor het de ontwikkeling van Medisch Leiderschap. Het RML bestaat uit 12 competentiedomeinen die grafisch worden weergegeven in overlappende dimensies. Passerel heeft deze opleiding Medisch Leiderschap ontwikkeld met bovenstaand model als kader voor de inhoud en de vorm ervan. Alle 12 domeinen uit het RML komen in deze opleiding aan bod, tevens in voortdurende overlap.
Het programma bestaat uit een persoonlijke intake, zes modules van twee dagen en wordt afgesloten met een persoonlijke presentatie, waarin het geleerde tot uiting komt. De 12 overlappende domeinen komen in het scholingstraject ook in voortdurende overlap aan bod. In iedere module staat in dag 1 de arts zelf centraal of te wel persoonlijk leiderschap en in dag 2 de koppeling hiervan in de organisatie en maatschappij.
Het programma kent de volgende modules:
Tijdens het gehele traject wordt integraal geleerd en is uw praktijk uitgangspunt. Theorie is ondersteunend.