organisatie
Lisette van Elswijk - Begeleiding en training van (zorg-)professionals
informatie
gebied:
Overig
categorie(ën):
Opleiden en presenteren
ICPC:
A
accreditatie
overige informatie
Kosten onbekend - Prijs op aanvraag.
Teach the Teacher Workshop - Naar visie en strategie rond opleiden
Accreditatie Periode: 13-2-2018 t/m 12-2-2019
Deze nascholing is niet meer geaccrediteerd!
Wilt u een andere nascholingen vinden:
Op het gebied van 'Opleiden en presenteren'?
Van dezelfde aanbieder?
Of wilt u liever zelf (uitgebreid) kunnen zoeken?
In deze workshop formuleert de opleidingsgroep (bestaande uit opleider, supervisoren en aios) Interne geneeskunde/MDL gezamenlijke uitgangspunten (visie) en vertaalt deze naar de aanpak van het opleiden binnen het ziekenhuis. Van daaruit wordt helder wat de groep wil ontwikkelen om de opleidingskwaliteit te optimaliseren, op basis van de uitkomsten van diverse kwaliteitsmetingen (SET–Q, TEAM-Q, en D-rect) en a.h.v. de criteria Scherpbier 2.0. (strategie). De workshop is een inspirerende vorm van needs-assessment en ondersteunt de opleidingsgroep in het toepassen van theorieën en technieken uit de basiscursus Teach the Teacher. Deze workshop geldt als een verdieping van de basis Teach the Teacher cursus die supervisoren en opleiders reeds hebben gevolgd.
In deze workshop wisselen opleidingsgroep en aios met elkaar van gedachten aan de hand van vragen als:
- Wat verwachten we van toekomstige specialisten Interne geneeskunde/MDL?
- In wat voor zorglandschap komen zij terecht, wat wordt er dan van hen verwacht?
- Hoe verhoudt ons huidige opleidingsplan zich tot onze ambities? Hoe bereiken we competentieontwikkeling in alle CanMEDS domeinen?
- Wat betekenen onze ambities voor onze aanpak? Hoe gaan we met elkaar om, zijn onze aios in the lead, zijn opleiders goede rolmodellen?
- Wat betekent gezamenlijk, als één groep, opleiden? Welke didactische instrumenten helpen ons bij het boeken van voortgang (KPB, IOP, Portfolio etc. )? Hoe gaan we die inzetten? Hoe helpen we elkaar hierbij en hoe houden we elkaar scherp? Welke afspraken kunnen we hierover maken?
Hierbij is de insteek van de workshop dat we voortbouwen op wat al goed gaat en zeker behouden/versterkt kan worden. Daartoe wordt de methodiek Appreciative Inquiry geïntroduceerd en toegepast.
Het resultaat van de workshop zijn SMART geformuleerde actiepunten, die door de opleidingsgroep zelf kunnen worden opgepakt. Na de workshop kunnen opleiders en aios:
- Toekomstige ontwikkelingen in het vak en de zorg vertalen naar consequenties voor de opleiding.
- Definiëren welke gedeelde waarden belangrijk zijn bij het opleiden (als uitgangspunten voor de concretisering) en vormen daarmee een norm voor opleiden van aios Interne geneeskunde/MDL binnen het WFG/WLZ ziekenhuis.
- Het lokale opleidingsplan vertalen naar de consequenties voor het eigen functioneren.
- De criteria voor goed opleiden (Scherpbier 2.0) gebruiken om die kwaliteitsaspecten te definiëren die verbetering behoeven.
- Gezamenlijk de cirkel voor het monitoren en borgen van de gewenste kwaliteitsverbeteringen formuleren en vastleggen.
- Een plan voor het verbeteren van die onderdelen van de opleiding die in de eigen groep aandacht behoeven (wat kan beter) formuleren en uitvoeren.
Meer >