organisatie
Medilex BV
kosten
Inclusief digitaal naslagwerk en hand-outs. Schrijft u zich gelijktijdig in met 5 personen uit één instelling en wordt de factuur naar één adres gestuurd, dan betaalt u voor 4 personen.
informatie
gebied:
Overig
categorie(ën):
Klachten en incidenten
ICPC:
A
accreditatie
overige informatie
Prijs op aanvraag.
Professioneel omgaan met (tucht)klachten
Accreditatie Periode: 15-12-2016 t/m 14-12-2017
Deze nascholing is niet meer geaccrediteerd!
Wilt u een andere nascholingen vinden:
Op het gebied van 'Klachten en incidenten'?
Van dezelfde aanbieder?
Of wilt u liever zelf (uitgebreid) kunnen zoeken?
Studiedag over klacht- en tuchtprocedures in de gezondheidszorg. Tevens aandacht voor andere ontwikkelingen rondom de nieuwe wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg, de omgang met incidenten en calamiteiten en het toezicht door de Inspectie voor de Gezondheidszorg.
Kwaliteitsbewaking en –bevordering van de beroepsuitoefening, dat is het doel van het tuchtrecht. Niet het bestraffen van artsen. Toch is er de laatste jaren sprake van een verschuiving: zo worden de maatregelen zwaarder en worden ook berispingen met naam en toenaam gepubliceerd. Deze zijn voor vijf jaar zichtbaar in het BIG-register en de privégedragingen van artsen worden ook tuchtrechtelijk getoetst. Een (tucht)klacht is een ingrijpende gebeurtenis met mogelijk verstrekkende gevolgen. Handel adequaat en voorkom erger!
Tijdens deze studiedag:
- wordt u uitgebreid meegenomen door de tuchtprocedure en ontvangt u tips voor een succesvolle afloop.
- deelt een collega zijn ervaringen met een tuchtklacht.
- wordt u daarnaast geïnformeerd over andere ontwikkelingen rondom klachtbehandeling en kwaliteit van zorg (waaronder toezicht door de IGZ en de omgang met calamiteiten).
Leerdoelen:
- De arts weet professioneel om te gaan met klagende patiënten.
- De arts weet wat te doen in het geval van calamiteiten en incidenten.
- De arts is op de hoogte van de achtergrond en werking van de tuchtprocedure.
- De arts weet wat hij of zij wel en niet moet doen als het tot een formele procedure komt.
- De arts is op de hoogte van de recente ontwikkelingen rondom de wet- en regelgeving met betrekking tot klachtenbehandeling en kwaliteit van zorg.
Meer >