Concepten en praktische uitwerking van mogelijke interventies na hersenbeschadiging.
- Plasticiteit van het zenuwstelsel, functieherstel na hersenbeschadiging, leertheorieën als basis voor het revalidatieproces.
- Principes m.b.t. training van patiënten met hersenbeschadiging (kinderen met hersentrauma, volwassenen met CVA), met een sterk accent op neuropsychologische functiestoornissen en gedragsverandering.
- Systematische bespreking van de aanpak bij specifieke stoornissen (bijv. geheugen, aandacht, executieve functies etc.).
- Diverse practica, o.a. in ontwerpen van specifieke interventies en opzetten van een integraal behandelplan.
- Video-observaties met discussie.
- Inbreng casus-beschrijving ten behoeve van intercollegiale kritische discussie.
- Handvatten voor interdisciplinaire werkwijze.
Leerdoelen:
Verwerven van kennis en inzicht in het brede gedachtegoed achter de neurorevalidatie. De principes hiervan in praktijk kunnen brengen door het kunnen ontwerpen van een weloverwogen individueel toegesneden behandelplan dat rekening houdt met de nieuwe sterke en zwakke punten van de patiënt. Kunnen uitleggen hoe herstel in zijn werk gaat en hoe oefening en therapie daar een invloed op kan hebben (neuro-educatie).