Het voeren van gesprekken is en blijft mensenwerk en bestaat uit ‘actie’ en ‘reactie’. Daar zijn geen vaste schema’s voor; deze gesprekken zijn immers persoonsgebonden. Wat wel kan, is het aanreiken van handvatten voor het succesvol voeren van een beoordelingsgesprek. De workshop kent een praktische insteek: er wordt veel besproken en geoefend. Wat komt er zoal aan bod?
- Hoe maakt u de intenties van uw beoordelingen duidelijk en (om)schrijft u passende feedback?
- Het oefenen van goed- en slechtnieuwsgesprekken.
- Het vermijden van veel voorkomende fouten in beoordelingsgesprekken en de valkuilen in dergelijke gesprekken.
- Bespreken van hinderende gedachten om (negatieve) formele feedback te geven. Hierbij worden de principes toegepast uit de workshop van de LHV Academie Rationeel-emotieve training voor huisartsen.
- Het oefenen van gesprekken met medewerkers over waardering, bijvoorbeeld salaris. Hierbij staat niet zozeer de hoogte van het bedrag centraal, maar juist de waardering van de leidinggevende huisarts voor de medewerker.