MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Meerdaags
organisatie
ELANN
kosten
basistarief
€ 895
extra prijsinformatie
informatie
gebied:
GGZ/Psychiatrie
categorie(ën):
GGZ & psychiatrie, Cardiologie, Dermatologie, Kindergeneeskunde, Longziekten, Financiën, Samenwerking
onderwerp(en):
Spirometrie
ICPC:
A, P, S, Z
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
16
punten
locatie
Hotel de Zon
Voorbrug 1
7731 BB Ommen
☎ +3152 9455 550
overig
25
Sep
2019
Breedenburg stad en omstreken 2019
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'GGZ & psychiatrie', 'Cardiologie', 'Dermatologie', 'Kindergeneeskunde', 'Longziekten', 'Financiën' of 'Samenwerking'
Van aanbieder:
ELANN
In de omgeving:
Ommen

Een Breedenburg bijeenkomst met de optie(s) om 1, 2 of 3 dagen deel te nemen waarbij (tegen een meerprijs) de HAIO meegenomen kan worden.

  1. Pitch en verassingsconsult
    Leerdoel: Het gaat om een voorbereiding en uitvoering van een korte presentatie, ook wel “pitch” genoemd.
    Leerdoelen zijn er op het gebied van samenwerking, creativiteit, presentatietechnieken verbeteren. Medisch-inhoudelijk moet het huisarts relevant zijn, maar de inhoud op zich is aan de deelnemers om te bepalen.
    De tweede component van dit onderdeel is het verrassingsconsult. Hierbij wordt met een acteur getraind op consultvaardigheden, houding, communicatie en in de nabespreking ook reflectie.
    Leerpunt: korte medisch-inhoudelijke presentatie voorbereiden en uitvoeren. Verrassingsconsult: feedback van een professioneel acteur .
  2. Kennis Quiz.
    Leerdoel: In quizvorm gevarieerde medische onderwerpen kort aanstippen.
    Leerpunt: snel antwoorden, parate kennis testen en samenwerken in de groep.
  3. Klinisch redeneren ‘Kinderen met koorts’ met Jan Peter Rake. 90min
    Elke huisarts ziet zeer frequent kinderen met koorts. In de dagelijkse praktijk, maar zeker ook in de dienst op de HAP. Vaak betreft het koorts door relatief onschuldige self-limiting virale infecties en is over het algemeen een expectatief beleid gerechtvaardigd. Maar ook een virale infectie kan tot bedreiging van de vitale functies leiden, met name als het kind nog jong is. En een kind met een bacteriële pneumonie of urineweginfectie verdient op tijd antibiotische therapie. Wat zijn de signalen uit anamnese en lichamelijk onderzoek dat meer nodig is dan ‘paracetamol en voldoende vocht’? Wat voegt urineonderzoek toe? En een cito CRP? Wat zijn redenen om met spoed naar een kinderarts te verwijzen? In deze nascholing zullen we aan de hand van casuïstiek klinisch redeneren over kinderen met koorts en o.a. bovenstaande vragen beantwoorden.
  4. Carrousel - Spirometrie.
    Na de workshop weet de deelnemer
    - Belangrijkste valkuilen in de interpretatie van spirometrie
    - Herkent de karakteristieke patronen in de huisartsenpraktijk
  5. Carrousel - Dermatoscopie
    Frequent komen patiënten op het spreekuur om moedervlekken te laten beoordelen. Het onderscheid tussen benigne en maligne naevus is soms lastig te onderscheiden. Tijdens deze workshop demonstreert F Homan, dermatoloog in opleiding, een dermatoscopie, zodat het beoordelen van naevus meer zekerheid krijgt. Het leerdoel is om atypsiche naevus te leren herkennen door middel van een systematische benadering van moedervlekken middels een dermatoscopie. Aan het eind van de workshop is de bedoeling dat de huisartsen een structuur weten die ze kunnen toepassen in de praktijk voor het beoordelen van naevus. Ook kunnen ze het nut zien van een dermatoscoop en eventueel in de toekomst hier een cursus voor gaan doen.
  6. Carrousel - Echografie
    Leerdoel: Het inzichtelijk maken van de mogelijkheden en beperkingen binnen de echografie. Dit onder leiding van een radioloog en met behulp van live echografie en meegebrachte casuïstiek. Dit in carrousel vorm, zodat in kleine groepen besproken wordt wat al dan niet beoordeeld kan worden. Verder inzage krijgen in op welk moment welke vorm van beeldvormende techniek toegepast kan worden om diagnostisch, therapeutisch en preventief de juiste zorg te leveren.
    Leerpunt: Het voorkomen van verkeerde verwijzingen naar de radiologie. Verder draagt het bij aan een effectieve interdisciplinaire samenwerking.
  7. VIP calculus
    Leerdoel: Inzicht krijgen in efficiënt declareren, voorkomen van fouten en daarmee voorkomen van extra administratie lastInzicht krijgen in declaratiegedrag van dokters in Stad Groningen tov elders in het land
    Leerpunt: Onnodige declaratiefouten en daarmee administratie last voorkomen. Hoe doen we het in stad Groningen
  8. Multidisciplinaire achterstandsproblematiek. “Handen in de haren- cliënten”
    Tijdens deze les zullen vignetten van psychiatrische problematiek besproken worden waarin vanuit een geleidelijke opbouw naar een complex karakter wordt toegewerkt. Hierbij komen diverse beoordelingsmomenten aan bod, worden communicatieve vaardigheden gevraagd, alsmede een specifieke benaderingswijze. Aan de hand van deze vignetten zullen huisartsen uitgedaagd worden om hun eigen bevindingen en wijze van aanpak te beoordelen tegen de achtergrond van een zich ontwikkelende decompenstie.
    Na het volgen van deze les bent u tot het volgende in staat:
    * u bent in staat een juiste inschatting van de ernst van de psychische problemen te maken
    * u bent in staat een passende diagnose voor te stellen
    * u bent in staat uw communicatieve vaardigheden te toetsen die aansluit bij het geschetste beeld
    * u kunt reflecteren op uw inzet en wijze van handelen
    * u bent in staat de aanpak van de problematiek op – of af te schalen en uw boven- en ondergrens van eigen handelen aan te geven.
  9. Interculturele Psychiatrie - Interculturele communicatie en competenties.
    Aan het eind van de bijscholing is de deelnemer cultuur sensitiever geworden en kent hij zijn eigen valkuilen in dezen.
  10. Intervisie
    Doel: Zicht krijgen op wat je eigen grenzen zijn in het contact met patiënten.
    Leren van andermans grenzen door met elkaar het erover te hebben.
    Met elkaar kijken hoe je duidelijk je grenzen kan aangeven voor jezelf en voor je personeel om zo verder er mee aan de slag te kunnen in de praktijk.
Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!