MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Dag
organisatie
Academy for Integrative Medicine, AIM
kosten
basistarief
€ 195
extra prijsinformatie
informatie
gebied:
GGZ/Psychiatrie, Overig
categorie(ën):
GGZ & psychiatrie, Algemeen & overig
ICPC:
A, P
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
4
punten
locatie
Conferentiehotel Kontakt der Kontinenten
Amersfoortsestraat 20
3769 AS Soesterberg
☎ +3134 6351 755
overig
08
Feb
2020
Leefstijlgeneeskunde 4 - Stressmanagement, zingeving en spiritualiteit
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'GGZ & psychiatrie' of 'Algemeen & overig'
Van aanbieder:
Academy for Integrative Medicine, AIM
In de omgeving:
Soesterberg

Tijdens deze dag neemt de arts kennis van de wetenschappelijke onderbouwing van stressmanagement, zingeving en spiritualiteit binnen de genees-kunst. De huidige stand van zaken op het gebied van onderzoek en de mitsen en maren voor het gebruik van compassie, mindfulness- en zingevingstechnieken worden besproken. De wetenschap maakt grote ontwikkelingen door in het verkennen van het belang van deze technieken voor gezondheid en ziekte. Aan het einde van 2018 is als gevolg hiervan een richtlijn uitgebracht door het IKNL genaamd: zingeving en spiritualiteit binnen de palliatieve zorg.

Ons diagnostisch handelen heeft tot nu toe vooral aandacht gehad voor de symptomen en we zijn niet goed in staat om inzicht te verwerven in de kracht van mensen. Binnen de GGZ is het concept Positieve Gezondheid ontstaan als mogelijkheid voor een andere benadering. We denken vaak dat we op een empathische manier zorg verlenen maar in de realiteit blijkt dat dit in veel gevallen niet zo wordt ervaren door de patiënt. De verarming van het patiëntcontact binnen de gezondheidszorg en het hoge percentage artsen met burn-out klachten geeft reden om eveneens te kijken naar wat compassie voor onszelf en de genees-kunst te betekenen heeft.

Naast de wetenschappelijke onderbouwing van stressmanagement, zingeving en spiritualiteit en de mogelijkheid om hierover met elkaar in gesprek te gaan, worden er tijdens deze dag verschillende mindfulness- en compassietechnieken beoefend ter bevordering van stressreductie en (zelf)compassie. Door zelf te ervaren en te reflecteren op deze ervaring kan er door de deelnemer worden ingeschat wat de mogelijkheden en beperkingen van deze technieken zijn.

Leerdoelen van de dag:

  • De deelnemend arts weet wat mindfulness is en kent de empirische onderbouwing ervan en is zich bewust van de beperkingen van de body of evidence voor mindfulness
  • De deelnemend arts kent een aantal mindfulness-vaardigheden en de praktische toepassing ervan in de praktijk van de (huis)arts
  • De deelnemend arts kent de verschillen en overeenkomsten tussen spiritualiteit en religie en de belangrijkste kernwaarden van religie
  • De deelnemend arts heeft inzicht in de plaats van het begrip ‘spiritualiteit’ in het spinnenweb-concept van Positieve Gezondheid
  • De deelnemend arts heeft inzicht in het verband tussen leefstijlinterventie en stressmanagement
  • De deelnemend arts heeft kennis van leefstijlinterventies die ‘bewezen goed’ zijn
  • De deelnemend arts kent de factoren die bijdragen aan gezondheid en welbevinden en inzetbaar zijn voor leefstijlinterventies
  • De deelnemend arts neemt kennis van de rol van zingeving en spiritualiteit in palliatieve zorg
  • De deelnemend arts neemt kennis van hoe je eigen ruimte creëert
  • De deelnemend arts neemt kennis van de invloed van leefstijl bij psychische aandoeningen
  • De deelnemend arts neemt kennis van de invloed van leefstijl bij het herstel van psychische aandoeningen
  • De deelnemend arts neemt kennis van de mogelijkheden om geestelijke gezondheid en herstel te bevorderen
  • De deelnemend arts neemt kennis van hoe je collaboratieve hulpverlening faciliteert
  • De deelnemend arts heeft kennis van de effecten van een compassievolle zorg zowel voor de patiënt als voor zichzelf
  • De deelnemend arts heeft kennis van het verschil in gedrag tussen empathie en compassie
  • De deelnemend arts heeft kennis van het neurofysiologisch verschil in empathie en compassie
  • De deelnemend arts heeft kennis van hoe op de werkvloer compassie uit te dragen/in te vullen
  • De deelnemend arts heeft kennis van een aantal methodes om een meer compassievolle attitude te ontwikkelen
Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!