MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Reeks
organisatie
Stichting ITON
kosten
basistarief
€ 1155
informatie
gebied:
Somatiek, GGZ/Psychiatrie, Overig
categorie(ën):
GGZ & psychiatrie, Neurologie
onderwerp(en):
Autisme/ADHD
ICPC:
N, P
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
28
punten
locatie
Stichting ITON
Leliestraat 7
2011 BL Haarlem
☎ +3123 5341 641
overig
04
Okt
2019
Kinderneuropsychologie
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'GGZ & psychiatrie' of 'Neurologie'
Van aanbieder:
Stichting ITON
In de omgeving:
Haarlem

Deze vijfdaagse cursus belicht de normale ontwikkeling van hersenen en gedrag als basis voor het begrijpen van afwijkingen. De neuropsychologische gevolgen van verworven hersenbeschadiging en van ontwikkelingsstoornissen komen aan de orde, zoals autisme, dyspraxie, DCD, NLD, ADHD en dyslexie. De grote diversiteit van stoornissen en problemen, en van aanpak en interventies zal benadrukt worden. Ook wordt aandacht besteed aan de uiteenlopende en vaak niet-onderkende vormen van epilepsie bij kinderen.

Leerdoelen:

De deelnemers kennen na de cursus:

  • de belangrijkste stadia en processen die plaatsvinden tijdens de neurale ontwikkeling
  • de belangrijkste oorzaken die deze neurale ontwikkeling verstoren 
  • de neuroanatomische termen en structuren (ligging en functie) voorzover nodig voor het begrijpen van ontwikkelingsstoornissen en vroeg verworven hersenschade
  • de kenmerken van de meest voorkomende neurale ontwikkelingsstoornissen: CP, DCD, ADHD, VSLD, ASS
  • de oorzaken en gevolgen van verworven hersenschade bij kinderen
  • de diverse vormen van epilepsie die bij kinderen voorkomen
  • de betekenis en mechanismen van plasticiteit bij het zich ontwikkelende brein
  • de te hanteren boeken en literatuur betreffende kinderneuropsychologie 

De deelnemers kunnen na de cursus:

  • een zinvolle bijdrage leveren als lid van een multi- c.q. interdisciplinair team
  • intra- en interdisciplinair communiceren met behulp van professionele terminologie 
  • het functioneren van een kind met neuropsychologische functiestoornissen observeren en beschrijven op functie (stoornis), activiteits-(beperking-) en participatie-(handicap-)niveau, en de relaties tussen deze niveaus doorzien 
  • een systematische probleemanalyse maken bij een kind met neuropsychologische stoornissen
  • een nadere precisering van stoornissen geven, en aangeven waarom dit noodzakelijk is met het oog op de behandeling 
  • een aanzet geven tot een individueel toegesneden interventie (training, behandeling, therapie) en de theoretische fundering hiervan formuleren  
Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!