Congres: Help, een klacht! - Voorkomen en omgaan met klachten, geschillen en claims
Een centraal georganiseerd congres van de LHV i.s.m. SKGE om huisartsen te informeren over de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en over het nut en de route van afhandeling klachten en geschillen door SKGE. Een bijeenkomst met interessante sprekers, onderbouwd met casuïstiek. Ook wordt aandacht besteed aan het voorkomen van klachten als de patiënt boos of emotioneel wordt.
Leerdoelen:
- Op de hoogte zijn van de Wkkgz met betrekking tot klachten en geschillen.
- Weten hoe de procedures klacht- en geschilbehandeling verlopen.
- Handvatten bij omgaan met en voorkomen van klachten van patiënten.
Programma
- 15.30 uur - Opening
- 15.40 uur - Wkkgz en SKGE
- 16.00 uur - Rol klachtenfunctionaris met casuïstiek
- 16.30 uur - Afwikkeling schadeclaims
- 17.30 uur - Pauze (inclusief maaltijd)
- 18.15 uur - Hoe ga je om met eisende/dwingende patiënten
- 19.15 uur - Geschillencommissie
- 19:45 uur - Interactie / vragen
- 20.00 uur - Afsluiting + borrel
Sprekers
- Carin Littooij - bestuurslid LHV
- Jiske Prinsen - directeur SKGE en Swanehilde Kooij - senior beleidsmedewerker LHV
- Anneke Hulshof - klachtenfunctionaris
- Annemarie Smilde - senior specialist gezondheidsrecht VvAA
- George Smits - psycholoog
- Frank van der Hoek - voorzitter Geschillencommissie