Er worden vier grote onderwerpen behandeld.
- het aansluiten bij de leerstijl van de student
- onderwijs tijdens de patiëntenzorg.
- onderwijs in kleine groepen.
- aanleren van klinisch redeneren naar aanleiding van een patiëntencontact.
De cursisten kennen na afloop:
- hun eigen voorkeursleerstijl;
- de voordelen en nadelen van de ‘eigen’ leerstijl;
- leercirkel volgens de theorie van het ervaringsleren door Kolb;
- de mogelijkheden voor onderwijs tijdens (poli)klinische werkzaamheden;
- de mogelijkheden voor onderwijs tijdens een multidisciplinair overleg;
- de mogelijkheden voor onderwijs tijdens een overdracht;
- de wetmatigheden van onderwijssessies
- drie technieken om onderwijs in kleine groepen vorm te geven;
- de redenen wanneer welke techniek wordt toegepast;
- de principes van de STAMPPOT-methode
De cursisten kunnen na afloop:
- een plan maken voor de eigen voorkeursleerstijl;
- de wetmatigheden van onderwijssessies toepassen;
- alle leerlingen bij het onderwijs betrekken;
- bepalen welke onderwijstechniek in een bepaalde situatie het meest efficiënt en effectief is;
- de STAMPPOT methode toepassen bij de supervisie van een leerling