MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Dagdeel
organisatie
Canisius Wilhelmina Ziekenhuis, CWZ academie
kosten
basistarief
Gratis
informatie
gebied:
Overig
categorie(ën):
Algemeen & overig, Klachten en incidenten, Opleiden en presenteren
ICPC:
A
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
2
punten
locatie
Canisius Wilhelmina Ziekenhuis
Weg door Jonkerbos 100
6532 SZ Nijmegen
☎ +3124 3657 657
overig
19
Jun
2019
Themabijeenkomst - Leren van fouten
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Algemeen & overig', 'Klachten en incidenten' of 'Opleiden en presenteren'
Van aanbieder:
Canisius Wilhelmina Ziekenhuis, CWZ academie
In de omgeving:
Nijmegen

In deze themabijeenkomst wordt er gekeken naar hoe er omgegaan wordt met fouten en klachten en vooral wat je met elkaar daarvan kunt leren. Vanuit de afdeling Kwaliteit, Veiligheid en Verantwoording wordt er een presentatie gegeven over hoe in het opleiden de klachten en fouten een (positieve) rol kunnen spelen en wat er voor lering uit te halen is.

Ook wordt de routing van klachten en elkaar aanspreken wordt behandeld. Daarnaast wordt besproken hoe je elkaar als collega’s kunt aanspreken, juist ook wanneer je in een afhankelijke relatie zit zoals aios en opleider.

In subgroepen worden vervolgens een aantal casussen besproken waarin fouten zijn gemaakt en wat daaruit geleerd is. Op die manier kunnen we van elkaar ook leren hoe sommige stelregels zijn ontstaan of wat de gedachtengang van een collega is om voor bepaalde handelingswijzen te kiezen. Welk effect heeft de klacht niet alleen op hen persoonlijk gehad, maar welk effect had dat voor de anderen of zelfs de afdeling? Is er een verandering in protocol of beleid geweest? Welke lering op welk niveau is daaruit getrokken? Er wordt onderzocht met elkaar op welke dimensie het misliep, was dit op communicatieniveau, overdacht, samenwerking? Waar lag de veranwoordelijkheid en waar lag de regie? En hoe is de routing gegaan? Wat heb je daar voor belangrijkste conclusie uit geleerd? Het belangrijkste in het bespreken van de casussen is om bewust te worden van de soorten fouten die gemaakt worden en om van elkaar tips te krijgen om hier mee om te gaan en er een leermoment van te kunnen maken. Tot slot wordt er plenair de belangrijkste conclusies en best practices worden gedeeld vanuit de verschillende vakgroepen.

Het doel hiervan is om met elkaar te werken aan een betere leercultuur omtrent fouten en klachten. Door de casussen met elkaar te bespreken komt hier meer openheid over en krijgen de deelnemers handreikingen om van een lastig proces een leermoment te maken. Niet alleen voor de vakgroepleden, maar ook voor de aios.

Doelgroep is opleiders, plaatsvervangend opleiders en arts assistenten.

Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!