![]() |
Voor een kind met ontwikkelingsproblemen dat nog niet of nauwelijks praat en niet begrijpt wat er gezegd wordt, is communiceren niet vanzelfsprekend. Hoe houd je rekening met de communicatieproblemen binnen de behandeling? Hoe kun je de communicatie van een kind op gang brengen en verbeteren? Elkaars taal spreken is voor de ontwikkeling van een kind van groot belang.
Tijdens dit minisymposium gaan we in op het belang van communicatie voor kinderen met bredere ontwikkelingsproblemen. Ook komt aan bod hoe je complexe communicatieproblemen kunt herkennen en onderscheiden bij kinderen met bredere ontwikkelingsproblemen.
Na de openingslezing over de meervoudige communicatieve beperkingen en een ervaringsverhaal van ouders, kun je deelnemen aan twee van de zeven workshops. Dit minisymposium is onder andere interessant voor gedragswetenschappers, behandelcoördinatoren, logopedisten, pedagogisch behandelaren, docenten en intern begeleiders uit het speciaal (basis)onderwijs en jeugdartsen die in hun werk te maken hebben met kinderen met brede ontwikkelingsproblemen. Aan het eind van het minisymposium kunnen deelnemers een vermoedelijke TOS bij kinderen met een bredere ontwikkelingsachterstand signaleren en herkennen. Daarnaast hebben zij kennis opgedaan van verschillende behandelmethodieken die passend kunnen zijn bij de ondersteuning van deze cliënten.