Doelgroep: Specialisten ouderengeneeskunde, psychologen, basisartsen, verpleegkundig specialisten, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, logopedisten, diëtisten werkzaam in de ouderenzorg.
Globale leerdoelen:
- De professional heeft inzicht in zijn eigen kwaliteiten en zijn positionering in de zorgorganisatie en kan deze effectief inzetten in situaties waar kwaliteit van zorg onder druk staat.
- De deelnemer kan zich op organisatorisch niveau positioneren vanuit de eigen professionele verantwoordelijkheid.
Specifieke leerdoelen:
- De deelnemer ervaart enkele basisprincipes van acceptance commitment theorie zoals mindfullness; waarden, toegewijde actie, zelf als context, en defusie.
- De deelnemer heeft inzicht in zijn eigen gedrag onder druk (in het hier en nu) en de effecten daarvan op zichzelf en de ander.
- De deelnemer beschikt over technieken om transparant, rechtstreeks en respectvol te communiceren onder druk
- De deelnemer kan in complexe (crisis) situaties de functies, rollen en verantwoordelijkheden van verschillende partijen binnen de zorgorganisatie benoemen.
- De deelnemer kan in een crisissituatie proces en inhoud onderscheiden en is in staat hierover op meta niveau te communiceren.
- De deelnemer kent technieken en kan deze toepassen om effectief te communiceren en onderhandelen onder druk en bij ogenschijnlijk tegengestelde belangen.
Concrete leerdoelen:
- De deelnemer beschikt over vaardigheden om contact te maken met het hier en nu onder druk
- De deelnemer heeft inzicht in zijn eigen gedrag onder druk en de effecten daarvan op zichzelf en de ander
- Deelnemer kan persoonlijk leerdoel t.a.v. communiceren onder druk benoemen
- Deelnemer kent zijn persoonlijke voorkeursstijl in conflicten
- Deelnemer kent de theoretische kaders van conflictstijlen
- Deelnemer kent de principes van situationeel leiderschap
- Deelnemer kan verschillende stijlen effectief toepassen in conflictsituaties
- Deelnemer kan reflecteren op de principes die bijdragen aan vertrouwen en hierop reflecteren
- Deelnemers heeft inzicht in zijn/haar mogelijkheden om vertrouwen te bouwen
- Deelnemers kent basisprincipes van deep democracy en kan verschillende rollen, boven- en onderstroom herkennen in een complexe situatie
- Deelnemers is in staat tot besluitvorming met aandacht en waardering voor andere opvattingen
- Deelnemers kan verschillende niveau’s van communicatie herkennen en kan effectief sturen op proces en interactie
- Deelnemer heeft benoemd welke acties hij in de praktijk zal ondernemen om het geleerde toe te passen