Aan de hand van een basale casus wordt geïllustreerd hoe zeer de Nederlandse zorgprofessional en de Turkse doelgroep elkaar nog eigenlijk moeten leren kennen. De verschillen tussen Nederland en Turkije worden geduid als het gaat om het zorgsysteem en de percepties t.a.v. zorg.
Drie informatieve presentaties met als thema's:
- 1. gedrag van de Turkse doelgroep binnen de culturele context.
- 2. Herkennen van- en handelen bij problematiek bij Turkse ouderen
- 3. Signaleren van- en handelen bij problematiek in de thuissituatie
Informatie wordt gegeven over concrete aanwijzingen die duiden op problematiek. Deze wordt doorgrond en geduid, handvatten worden aangereikt waarmee zorgprofessionals problematiek bij de Turkse doelgroep kunnen herkennen en hier adequaat op kunnen handelen.
Iedere themapresentatie wordt gevolgd door een panelbespreking onder leiding van de huisarts waar onderling tussen deelnemers en sprekers interactie ontstaat over vragen, inzichten en bevindingen n.a.v. de informatieve presentatie
Leerdoelen:
- Het stimuleren van de bewustwording dat ouderen uit de Turkse doelgroep een andere benadering vraagt dan Nederlandse ouderen om de zorg en ondersteuning effectief te kunnen leveren.
- Het vergroten van de kennis over de culturele achtergrond, gebruiken en tradities van deze doelgroep om beter begrip te krijgen over de context waarin Turkse mensen leven, handelen en communiceren.
- Het doorgronden van de problematiek die voorkomt in de thuissituatie bij Turkse families in het kader van zieker- en kwetsbaar wordende ouderen. Het leren herkennen van signalen van problematiek bij deze doelgroep en kennen overdragen hoe daarin te handelen.