![]() |
Jaarlijks vindt de Ardennencursus vier keer plaats. In kleine groepen worden zes onderwerpen op informele en interactieve wijze doorgenomen. Deze onderwerpen zijn zowel medisch als niet-medisch van aard en zijn altijd direct toepasbaar op de dagelijkse praktijk van de huisarts, van waarnemer tot praktijkhouder en van solist tot groepslid. Het meeste werk wordt verricht door de huisartsen zelf maar altijd wordt het dagonderdeel begeleid door een inhoudsdeskundige met affiniteit met de huisartsenzorg. De Ardennencommissie zorgt voor optimale omstandigheden om de cursus zo goed mogelijk te laten verlopen: een prettige cursuslocatie, een ontspannend hotel, heerlijk eten en drinken en naar eigen wens de mogelijkheid tot 'buitenschoolse' activiteiten met of zonder de groep.
De Ardennencursus duurt drie opeenvolgende dagen; woensdag, donderdag en vrijdag. Elke cursusdag heeft een ochtend- en middagprogramma. Na het middagprogramma kun je tijdens een boswandeling of onder het genot van een glas wijn collega's spreken en je netwerk uitbreiden.
Aan de hand van casuïstiek uit de huisartsenpraktijk wordt de werkwijze van de aanwezige huisartsen geïnventariseerd, verschillen in handelen doorgenomen, vervolgens geeft een deskundige zijn/haar mening en antwoorden op vragen.
De Ardennencommissie organiseert deze driedaagse nascholing voor huisartsen volgens het Warffummodel al 40 jaar!
Onderwerpen in 2019
1. Van gekke Gerrit tot malle Pietje: De persoonlijkheid van de mens fascineert, denk aan tv-programma's als 'Man bijt hond' of 'Jambers'. Maar wanneer verandert een karaktertrek in een stoornis? Hoe herken je persoonlijkheidsstoornissen bij ouderen? Zijn er hulpmiddelen in de omgang met deze patiënten? Dit dagdeel bevat beelden die niet geschikt zijn voor jonge kijkers...
- Leerdoelen
2. Daar krijg ik de kriebels van: Word je kriebelig van patiënten met jeuk? Of beginnen je handen hiervan te jeuken? In deze sessie proberen we antwoorden te vinden op vragen als: Hoe wordt jeuk veroorzaakt? Hoe houd ik al die verschillende bultjes uit elkaar? Wat zit er achter jeuk zonder bultjes? En natuurlijk leren we hoe je jeuk behandelt zonder te krabben! Je hoeft je voortaan niet meer achter de oren te krabben over hoe je die patiënt met jeuk behandelt, daar weet je hierna alles van!
- Leerdoelen
3. Ab/ba: De appel valt niet ver van de boom, zeggen ze. Heb jij ook flaporen net als je vader of ben jij kleurenblind? Wat weet jij nog van overervingspatronen? Hoe helpt een stamboom je bij het bepalen van het risico op een bepaalde aandoening? Als je het niet meer goed weet, hoe ga je het uitpluizen? En wanneer schakel je een klinisch geneticus in? Na dit dagdeel geef jij de juiste ‘erfelijkheidsinformatie‘ door.
- Leerdoelen
4. Beat it!: Gaat jouw hart ook sneller kloppen als door de assistente van de HAP een ECG op je bureau wordt gelegd om te beoordelen? Maak je in de praktijk ECGs en beoordeel je die zelf of vertrouw je op de slimme software? En sta je er wel eens bij stil waarom je een ECG aanvraagt in je praktijk? Na dit dagdeel ken je de zinvolle indicaties voor hartfilmpjes in de huisartsenpraktijk en kun je aan de hand van een eenvoudig stappenplan deze ECGs nog beter zelf beoordelen.
- Leerdoelen
5. Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd: Kleine kinderen, kleine zorgen. En kleine kwalen. Hoeveel vlekjes is de hoeveelste ziekte? wat doe je als iets kwijt bent en je verdenkt je peuter hiervan? En hoe zat het ook alweer met GERD, GER, GORD etc?? Vandaag een kleine gids voor allerhande kleine kwalen.
- Leerdoelen
6. Praat voor je door-slaat: "Huisarts drie keer bedreigd tijdens dienst", "Meer agressieve patiënten in de spreekkamer"; de krantenkoppen liegen er niet om. Na deze middag vol verbaal geweld herken je de verschillende vormen van agressie en weet je er op de juiste manier mee om te gaan. Confronterende conflicten in woord en daad: praat voor je door-slaat!
- Leerdoelen