![]() |
Deelnemers worden opgeleid tot het zelfstandig kunnen leiden van moreel beraad met zorgprofessionals binnen hun organisatie. Gebruikte literatuur: de methode Dilemma's in kaart, een gespreksmethode ontwikkeld door Reliëf IBSN 9789491269097. Deze methode is afgeleid van het Reliëf stappenplan. Tevens wordt het basisboek Zorgethiek ISBN 978-90-8972-004-7 ingezet. Daarnaast worden hand-outs verstrekt.
In deze opleiding leert men de basisbegrippen en diverse stromingen uit de ethiek. Men leert kritisch een moreel dilemma onderzoeken, morele vragen herkennen en benoemen. Met elkaar zorgvuldig afwegingen maken, verantwoord besluiten nemen, posities en standpunten onderzoeken en helder maken, de doelen van moreel beraad relateren aan praktijksituaties. Nadruk ligt op het zelf oefenen waarbij vooraf persoonlijke doelen worden vastgesteld. O.l.v. de docent wordt aan de hand van (zelf ingebrachte) casuïstiek geoefend. Vooral het zelf oefenen maakt deze cursus waardevol zo blijkt uit de praktijk.
Veel aandacht is er voor het organiseren en het implementeren van moreel beraad binnen de organisatie. Van belang voor de organisaties is het dat er vanuit verschillende disciplines mensen deze opleiding volgen. Een geestelijk verzorger heeft andere mogelijkheden dan een arts of een verpleegkundige om in zijn/haar werkomgeving deze Moreel Beraden te organiseren. Ook voor de cursus geeft het een heel goede dynamiek en meerwaarde dat er zoveel verschillende deelnemers meedoen.
Tijdens de cursus worden er tussentijdse opdrachten gegeven vanuit aangereikte literatuur;moet men zelfstandig oefenen met een moreel beraad binnen de organisatie en daarop evalueren en reflecteren. Het maken van een reflectieverslag hoort bij de eindopdracht waarop de docent individuele feedback geeft.
De deelnemers: