MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Dagdeel
organisatie
Federatie WDH Midden-Nederland IA06-170
kosten
basistarief
€ 65
extra prijsinformatie
informatie
gebied:
Overig
categorie(ën):
Klachten en incidenten, Effectiviteit en efficiency, Wet- en regelgeving
ICPC:
A
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
3
punten
locatie
Zwarte Woud - Utrecht
Zwarte Woud 2
3524 SJ Utrecht
overig
16
Okt
2018
Openheid na incidenten 2018 (1ste sessie)
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Klachten en incidenten', 'Effectiviteit en efficiency' of 'Wet- en regelgeving'
Van aanbieder:
Federatie WDH Midden-Nederland IA06-170
In de omgeving:
Utrecht

De gevolgen van een incident strekken ver, zowel voor de patiënt en/of nabestaanden, als voor de zorgverlener. De consequenties zijn nog groter wanneer de communicatie slecht verloopt. Dienstdoende huisartsen bij huisartsenposten zijn extra kwetsbaar; gebleken is dat de klachtbereidheid van patiënten (of hun familie) in deze setting groter is. Primair wil haar huisartsen daarom zo goed mogelijk outilleren.

De wetgever verplicht zorgaanbieders om openheid te betrachten (Wkkgz, 2016), het is een speerpunt van Inspectie en tuchtcolleges leggen zwaardere maatregelen als zorgverleners hierin in gebreke blijven. De ‘open disclosure’ is een precair gesprek; het is geen gewoon slechtnieuwsgesprek, dit keer maakt u zélf deel uit van het slechte nieuws. Empathie is dan nagenoeg niet op te brengen.

Afgezien van de wettelijke plicht, zijn er ook veel voordelen voor zorgverleners om er meer van te weten en nog beter, het daadwerkelijk te leren toepassen. Het blijkt dat als zij open zijn, ze kunnen rekenen op meer steun en respect van collega’s. Ook kunnen ze, evenals de patiënt, het incident beter verwerken als het vertrouwen wordt hersteld. En als er ruimte voor vergeving door de zorgverlener wordt gecreëerd, is de kans op (tucht)klachten, claims en negatieve media-aandacht klein. Die ruimte kan alleen ontstaan als op empathische wijze de juiste dingen worden gezegd. Onderzoek heeft uitgewezen wat de communicatieve behoeften van de patiënt en nabestaanden zijn, deze scholing is daarop gebaseerd.

Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!