Hoe gaat u daadkrachtig aan de slag met ouderenzorg? Werkt u samen met andere professionals? Met het ziekenhuis? Of met mantelzorgers? Is er samenwerking met de gemeente? Wie en wat heeft u daarbij nodig? En hoe communiceert u met elkaar? Deze leergang is praktijkgericht en leidt tot het vergroten van inzicht, kennis en vaardigheden zodat in de (eigen) praktijk de ouderenzorg (beter) gestructureerd en onderbouwd kan worden.
"/>
![]() |
Hoe gaat u daadkrachtig aan de slag met ouderenzorg? Werkt u samen met andere professionals? Met het ziekenhuis? Of met mantelzorgers? Is er samenwerking met de gemeente? Wie en wat heeft u daarbij nodig? En hoe communiceert u met elkaar?
DOKh heeft in samenwerking met het NHG en Leerpunt KOEL, onder supervisie van de expertgroep Laego, deze onafhankelijke, actuele en praktijkgerichte nascholing ontwikkeld voor huisartsen en praktijkondersteuners ouderenzorg. Het programma is zo opgebouwd dat er optimale afstemming is tussen de modules uit beide leergangen, en dat huisartsen en praktijkondersteuners ouderenzorg (uit één praktijk of afzonderlijk) de inzichten kunnen toepassen binnen de eigen praktijk.
Wat biedt deze leergang u?
De leergang is bedoeld voor allround huisartsen en praktijkondersteuners ouderenzorg die meer kennis en vaardigheden willen verkrijgen in hun aanpak van de ouderengeneeskunde. Door interactieve werkvormen (groepsdiscussie, opdrachten in kleine groepen) en praktijkopdrachten kunt u uw persoonlijke en praktische competenties op het gebied van ouderengeneeskunde verdiepen en verbreden. U heeft een vaste begeleider en wat u krijgt aangereikt is direct toepasbaar in uw dagelijkse praktijk.
De leergang biedt een inspirerend programma met medewerking van kaderhuisartsen ouderengeneeskunde, experts op hun vakgebied. In 4 verspreide bijeenkomsten van een dagdeel komen de grote gebieden in de ouderengeneeskunde aan de orde en daarmee het merendeel van de problemen. Kortom, een praktische leergang vol inspiratie, kleinschalig en van hoog niveau.
Opzet van de leergang
Alle bijeenkomsten bevatten zowel gezamenlijke onderdelen als onderdelen specifiek voor de huisarts of praktijkondersteuner ouderenzorg. De bijeenkomsten zijn gericht op de dagelijkse praktijk. Als voorbereiding van elke bijeenkomst wordt voorafgaand een huiswerkopdracht gegeven aan de deelnemers.
Leerdoelen:
• Het belang van werken vanuit een praktijkplan (bewustwording) en kennis over de aspecten daarvan
• Het vergroten van kennis en inzicht op het gebied van geriatrische ziektebeelden en bijbehorende zorgproblemen
• Het praktisch kunnen toepassen van meetinstrument(en)
• Het vergroten van het begrip van de deelnemer over kwetsbaarheid en leren denken in functionele domeinen
• In staat zijn tot het maken van een individueel zorgbehandelplan volgens het SFMPC model
• Het praktisch maken van de implementatie van multidisciplinair overleg
• Opstellen van een haalbaar verbeterplan ouderenzorg voor de eigen praktijk