![]() |
Omdat het beleid van de overheid gericht is op het stimuleren dat ouderen zo lang mogelijk in de thuissituatie verblijven, ziet u steeds meer kwetsbare ouderen op het spreekuur in de huisartsenpraktijk. Hoewel huisartsgeneeskunde voor ouderen zich – zolang mensen vitaal zijn – inhoudelijk op veel onderdelen niet onderscheidt van huisartsgeneeskunde voor andere patiënten, kent de zorg voor deze kwetsbare groep toch een aantal bijzondere karakteristieken.
Hoe gaat u daadkrachtig aan de slag met ouderenzorg? Werkt u samen met andere professionals? Met het ziekenhuis? Of met mantelzorgers? Is er samenwerking met de gemeente? Wie en wat heeft u daarbij nodig? En hoe communiceert u met elkaar?
DOKh heeft in samenwerking met het NHG en Leerpunt KOEL, onder supervisie van de expertgroep Laego, deze onafhankelijke, actuele en praktijkgerichte nascholing ontwikkeld voor huisartsen en praktijkondersteuners ouderenzorg. Het programma is zo opgebouwd dat er optimale afstemming is tussen de modulen uit beide leergangen, en huisartsen en praktijkondersteuners ouderenzorg (uit één praktijk of afzonderlijk) de inzichten kunnen toepassen op de eigen praktijk.
De leergang is bedoeld voor allround huisartsen en praktijkondersteuners ouderenzorg die meer kennis en vaardigheden willen verkrijgen in hun aanpak van de ouderengeneeskunde. Door interactieve werkvormen (groepsdiscussie, opdrachten in kleine groepen) en praktijkopdrachten kunt u uw persoonlijke en praktische competenties op het gebied van ouderengeneeskunde verdiepen en verbreden. U leert in een vaste groep met een vaste begeleider, en wat u aangereikt krijgt is direct toepasbaar in uw dagelijkse praktijk.
De leergang biedt een inspirerend programma met medewerking van de kaderhuisartsen ouderengeneeskunde, experts op hun vakgebied. In 4 verspreide bijeenkomsten van een dagdeel komen de grote gebieden in de ouderengeneeskunde aan de orde en daarmee het merendeel van de problemen. Kortom, een praktische leergang vol inspiratie, kleinschalig en van hoog niveau.
Deze leergang is praktijkgericht en leidt tot het vergroten van inzicht, kennis en vaardigheden zodat in de (eigen) praktijk de ouderenzorg (beter) gestructureerd en onderbouwd kan worden.
Alle bijeenkomsten bevatten zowel gezamenlijke onderdelen als onderdelen specifiek voor de huisarts of praktijkondersteuner ouderenzorg. De bijeenkomsten zijn praktisch gericht op de dagelijkse praktijk. Als voorbereiding van elke bijeenkomst wordt voorafgaand een huiswerkopdracht gegeven aan de deelnemers.
Leerdoelen:
Bijeenkomst 1:
Plenaire opening, kennismaking en introductie basisprincipes proactieve ouderenzorg (wat is kwetsbaarheid, meetinstrumenten, verbeterplan voor de praktijk). Toelichting op de eindopdracht voor bijeenkomst 4.
Schrijven van een praktijkplan, opstellen van een zorgbehandelplan aan de hand van een zelf meegebrachte casus.
Verdieping medische onderwerpen(huisartsen): mondzorg,(onder)voeding en sarcopenie.
Bijeenkomst 2:
Polyfarmacie, aan de hand van een casus gaan de huisarts en de praktijkondersteuner aan de slag met behulp van de STRIP. De praktijkondersteuner de medicatie anamnese en therapietrouw, de huisarts de medicatiereview. De huisarts gaat nog medisch specifiek in op polyfarmacie. Bij deze bijeenkomst zal ook een apotheker aanwezig zijn.
Medische onderwerpen (POH): vitamine D, ondervoeding en incontinentie.
Bijeenkomst 3:
Dementie, depressie en delier. Deze onderwerpen komen aan bod aan de hand van casuïstiek. Daarnaast wordt met de huisartsen ingegaan op probleemgedrag. Bij deze bijeenkomst zal een specialist ouderengeneeskunde (SO) als consulent aanwezig zijn.
Bijeenkomst 4:
Vallen. Advance Care Planning. De presentaties van de verbeterplannen ouderenzorg.