![]() |
NVAG, VAGZ, VIA, OGGZ en AJN organiseren een symposium over verwarde personen en kwetsbare kinderen: Summer Symposium Actualiteit van OGGZ en Jeugdgezondheidszorg, verwarde personen en kwetsbare kinderen.
Al sinds enige tijd zijn ‘verwarde personen’ regelmatig het gesprek van de dag. Bij het minste of geringste wordt er, zeker ook in de media, veelal negatief gesproken over deze personen. Maar wat zijn nou eigenlijk ‘verwarde personen’? In de wetenschap is de term niet eenduidig geoperationaliseerd. In de praktijk verstaat dan ook niet iedereen hetzelfde onder dit begrip en blijkt onder andere de context bepalend voor de betekenis ervan (Vereniging voor Psychiatrie). Als aanpak wordt een zogenaamde ‘sluitende aanpak’ voorgestaan (Aanjaagteam Verwarde Personen, 2016): ontschotten in de praktijk, financiële investeringen en onderzoek. Het is aan gemeenten en hun GGD’en om daar uitvoering aan te geven. De GGZ en zorgverzekeraars moeten hun rol daarin spelen in de
voorzieningen sfeer.
Gemeenten zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor alle jeugdhulp: ondersteuning, hulp en zorg aan jeugdigen en ouders bij opgroei- en opvoedproblemen, en geestelijke gezondheidszorg bij jeugdigen. Ook worden gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering, en de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. In deze wet hebben jeugdartsen, huisartsen en medisch specialisten een belangrijke rol. Hoe wordt deze rol in gemeenten ingevuld, met name met betrekking tot de jeugdartsen. De vraag van het kind staat centraal, motto is een plan, een aanpak, ook op school. Samenwerking tussen professionals is dus geboden, ook vanuit het sociale veld. En wordt er ingezet op preventie en vroegsignalering?
De aandacht zal vooral uit gaan naar de hiaten in de zorg veroorzaakt door de wet- en regelgeving en de uitvoeringspraktijk.
Met de deelnemers zal zowel in de ochtend als in de middags gediscussieerd worden over knelpunten en oplossingen in de zorg voor verwarde personen en kwetsbare kinderen.
Leerdoelen: