![]() |
Vanuit de diverse berichtgevingen horen we dat het aantal verkeersdoden in Nederland nog steeds afneemt. Echter: het aantal zwaargewonden bij verkeersongevallen neemt toe. Er is dus sprake van een verandering. Moderne auto’s zijn voorzien van zeer veel veiligheidsmaatregelen om de inzittenden optimaal te beschermen. Maar enerzijds worden de grenzen van het geweld overschreden waardoor de maatregelen hun werk niet meer kunnen doen, anderzijds moeten hulpverleners de inzittenden uit de auto halen en dan blijken veel veiligheidsmaatregelen een vertragende werking te hebben op de hulpverlening.
Een geheel ander aspect is de materiaalkeuze voor de staalsoorten waarvan auto’s worden gebouwd. Al deze aspecten zorgen ervoor dat mensen bij een ongeval andere soorten verwondingen krijgen dan voorheen. Misschien minder dodelijk, maar wel leidend tot meer zware verwondingen.
Veel hulpdiensten maken zich daarnaast ook zorgen om de nieuwe wijze van aandrijving van moderne auto’s. Zo kan men allerhande brandstoffen aantreffen (van benzine tot waterstof(!)) en inmiddels rijden er voldoende elektrische voertuigen rond om er vanuit te gaan dat bij het verongelukken hiervan, zich ook bijzondere situaties voordoen.
Op deze themabijeenkomst wordt op deze aspecten ingegaan. Daarbij wordt voortdurend vanuit het zichtpunt van de hulpverlener geredeneerd. Hoe moeten we ons prepareren op dergelijke ongevallen en op welke wijze kan zo snel en efficiënt mogelijk hulp worden geboden? We hebben antwoorden!
Sprekers: W. (Wim) Vivié en Th.W. (Dennie) Wulterkens