Doelstelling: Praktijkopleiders & Medisch leermeesters in hun rol als opleider handvatten aanreiken om binnen de werkomgeving leersituaties te creëren voor Verpleegkundigen in opleiding tot Specialist (VIOS) en de VIOS te beoordelen op praktijkgerichte activiteiten.
Specifieker kunnen leermeesters na de training:
- Aangeven wat de kenmerken zijn van een goede begeleider.
- Het leerproces van de VIOS structureren in verschillende stappen;
- Kennis nemen van leerdoelen, instrueren, demonstreren en of/oefensituaties creëren, observeren, feedback geven, aanzetten tot reflectie en beoordelen.
- Aan de hand van leerdoelen of een competentie uit het opleidingsplan een leersituatie inrichten waarin de activiteiten van de VIOS en begeleider aangegeven worden en de competentie van de VIOSkan worden beoordeeld.
- Het handelen van de VIOS systematisch observeren.
- Op een constructieve manier feedback geven.
- Een feedback- of voortgangsgesprek houden.
- Aangeven hoe een beoordeling van een VIOS tot stand komt en welke aandachtspunten hierbij van belang zijn.