![]() |
De trainingsinterventie is een vier uur durend theatraal programma over complexe communicatie tussen hulpverleners en met mensen met dementie en hun mantelzorgers. De deelnemers worden in de zaal ontvangen en geplaatst in een arenaopstelling, waarbij het podium in het midden is opgesteld. De deelnemers nemen rondom plaats, in vier verschillende vakken. Basis hiervoor zijn de psychologische voorkeuren, gebaseerd op het gedachtegoed van Jung. Uiting hiervoor is ‘kleurenprofilering’.
Drie acteurs spelen een scene waarin complexe communicatie wordt geïllustreerd. Een moderator onderbreekt het spel en betrekt het publiek, waarbij gereflecteerd wordt op het effect van psychologische voorkeur. Daarnaast worden alternatieve communicatiestrategieën verkend. Deze scènes kunnen worden herhaald en uitgebouwd op basis van de reacties van het publiek.
Verschillende thema’s zoals mantelzorgoptiek, systeemproblematiek, inter-professionele communicatie en logopedistische interventies worden toegelicht door deskundigen in de zaal. Deze onderwerpen worden direct uitgespeeld door de acteurs. De deskundigen worden voor een pitch op het podium geroepen. Tussendoor worden deelnemers gevraagd door te draaien naar andere gezichtspunten. Rondom in de zaal is een markt opgesteld waar deelnemers informatie en input kunnen ophalen over de thema’s. Dit proces wordt als kleine opdrachten door de moderator gestuurd. Deelnemers worden -letterlijk- uitgedaagd om vanuit een voorgeschreven standpunt scènes en spelers te onderzoeken.
Het eerste gedeelte van het programma duurt ongeveer 50 minuten. Na een pauze wordt een nieuwe scene opgezet, waarbij de complexiteit van de communicatie toeneemt. Gedurende het event maken deelnemers een ‘persoonlijk paspoort’, waarin ze gedurende de theatrale sessie leer- en aandachtspunten kunnen noteren.
Doelen: