Overheid en zorgverzekeraar stimuleren telkens nieuwe projecten, die bovenop de dagelijks groter wordende stapel werkzaamheden van u als huisarts komen. Bovendien beschikken vele huisartsen over de persoonskenmerken, die hen zo geschikt maken voor hun werk, maar helaas soms goed tijdmanagement belemmeren. Denk bijvoorbeeld aan een (te?) groot verantwoordelijkheidsgevoel.
In deze workshop passeren allerlei oplossingsrichtingen de revue, van compensatiemethoden voor sommige relevante persoonskenmerken tot praktische aspecten voor planning- en prioriteringsmethoden. Maar ook agenderingstechnieken en communicatieve handigheden. U kunt de wetmatigheden toepassen op diverse overlegmodellen, zoals de vergadering.
Leerdoelen:
- Het kunnen analyseren van persoonlijke valkuilen en attentiepunten ten aanzien van werkdruk
- Inzicht in planningstechnieken en prioritering
- Inzicht in gesprekstechnieken ter ondersteuning van tijdmanagement
Programma:
- Inleiding
- Inventarisatie praktijkvragen en probleemgebieden
- De persoonlijke invloedsfactor: profiel en normen/waarden-pakket
- Planning: van doelstellingen via prioritering naar agendering
- De impact van de juiste volgorde
- 2 methoden van prioriteren
- Grote projecten in de agenda (en de vergaderagenda)
- Realistische inschattingen van tijdsbesteding: tijdschrijven?
- De Impurgentiematrix: werkwijze en consequenties
- Omgaan met vele verstoringen
- Structurering versus "open deur"
- Aanpak e-mailterreur
- Vergadertips: het kan vaak twee maal sneller