Jaarlijks organiseert de Diakademie samen met de Centrale Opleidingscommissie (COC) en de Zorg Opleidingscommissie (ZOC) deskundigheidsbevordering voor haar opleiders.
Doel: Praktische bij- en nascholing op het gebied van opleiden, delen van best-practice, om zo opleidingsvaardigheden en het opleiden te verbeteren. Opbrengst: extra vaardigheid/kennis waarmee men direct in de praktijk aan de slag kan.
Thema en Leerdoelen centrale interactieve presentatie:
1 Samenwerkend leren: wat hebben we al bereikt in het Diak ?
- Kennen de uitgangspunten van samenwerkend leren in het Diak
- Kennen de leerervaringen op de IC en de OK
- Weten wat zij zelf kunnen doen binnen hun eigen situatie
- Hebben elk hunvoornemen geformuleerd wat zij op korte termijn zelf willen bereiken
Thema en Leerdoelen workshops voor medici:
2 Bekwaam verklaren in opleiding medisch specialist, de stand van zaken
- Hebben inzicht in de laatste ontwikkelingen in opleidingen tot medisch specialist, met name op het gebied van bekwaam verklaren van EPA’s, beoordelen opleidingsgroep (OOG)
- delen hun vragen en meningen op het gebied van de implementatie
- weten wat zij de komende jaren voor hun eigen opleiding moeten doen
3 De positionering van de opleider
- kennen de resultaten van de enquête onder 8 ziekenhuizen over positie opleider (Raad Opleiding FMS). Onderwerpen: taken en positie, eisen aan opleiders, facilitering (tijd, budget )
- wisselen ervaringen en inzichten uit over bovengenoemde onderwerpen
- hebben zicht op eigen vervolgstappen
4 Omgaan met perfectionisme, de methodiek van Voice Dialogue
- kennen de grondgedachte van de methodiek: dialoog met onze innerlijke ‘stemmen’
- kennen de rol en de dynamiek van de stem van de’ innerlijke criticus’
- oefenen actief met het omgaan met de ‘innerlijke criticus’