![]() |
Het programma van deze 2-daagse workshop is gebaseerd op een programma dat is ontwikkeld door een team van artsen aan de University of Rochester School of Medicine and Dentistry (Rochester, New York, USA). Het is opgebouwd rond gemeenschappelijke thema’s binnen de gezondheidszorg, zoals omgaan met: lijden, slechte uitkomsten van medisch handelen, conflicten met patiënten en staf, medische missers, hoge werkdruk en palliatieve zorg.
Medemenselijkheid in de medische beroepspraktijk adresseert hiermee zowel externe uitdagingen, waar de huidige gezondheidszorg voor staat, als innerlijke uitdagingen van artsen persoonlijk. Onderzoeken laten in toenemende mate zien dat gestreste dokters minder goede dokters zijn. Immers wanneer innerlijke stress overheerst neemt zelfbewustzijn af, krijgen automatische reactiepatronen de overhand en neemt de vaardigheid om bewust en weloverwogen beslissingen te kunnen nemen af.
De tijd van deze bijscholing zal verdeeld worden tussen interactieve plenaire presentaties, trainen van vaardigheden van opmerkzaamheid, compassie en non-reactiviteit én verschillende dialoogoefeningen om aandachtig communiceren te verkennen. Er zal ruimte zijn om met elkaar in gesprek te gaan over hoe vaardigheden van medemenselijkheid & compassie geïncorporeerd kunnen worden in teams en organisaties in de gezondheidszorg in aanlsuiting op het recente visiedocument MS2025 van de FMS en het door het King's Fund ontwikkelde visiedocument voor de NHS waar compassievol medisch leiderschap centraal staat.
Leerdoelen: