Er worden vier grote onderwerpen behandeld:
- het aansluiten bij de leerstijl van de student
- onderwijs tijdens de patiëntenzorg
- onderwijs in kleine groepen
- aanleren van klinisch redeneren naar aanleiding van een patiëntencontact
De cursisten kennen na afloop:
- hun eigen voorkeursleerstijl
- de voordelen en nadelen van de ‘eigen’ leerstijl
- leercirkel volgens de theorie van het ervaringsleren door Kolb
- de mogelijkheden voor onderwijs tijdens(poli)klinische werkzaamheden
- de mogelijkheden voor onderwijs tijdens een multidisciplinair overleg
- de mogelijkheden voor onderwijs tijdens een overdracht
- de wetmatigheden van onderwijssessies
- drie technieken om onderwijs in kleine groepen vorm te geven
- de redenen wanneer welke techniek wordt toegepast
- de principes van de STAMPPOT-methode
De cursisten kunnen na afloop:
- een plan maken voor de eigen voorkeursleerstijl
- de wetmatigheden van onderwijssessies toepassen
- alle leerlingen bij het onderwijs betrekken
- bepalen welke onderwijstechniek in een bepaalde situatie het meest efficiënt en effectief is
- de STAMPPOT methode toepassen bij de supervisie van een leerling