Inhoudelijk is het programma gericht op de toekomst van vluchtelingen op het gebied van zorg, maatschappij en onderzoek. Deelnemers krijgen informatie over de huidige stand van zaken in het maatschappelijke debat met betrekking tot in- en uitsluiting van minderheidsgroepen, diagnostiek en behandeling van vluchtelingen en asielzoekers en onderzoek naar trauma, rouwverwerking en identiteit en veerkracht bij jongeren.
De leerdoelen zijn:
- Leren hoe in- en uitsluitingsprocessen expliciet en impliciet in de maatschappij sluipen
- Leren omgaan met tegenstellingen in de samenleving met betrekking tot werk met asielzoekers en vluchtelingen
- Leren hoe rekening te houden met specifieke factoren in de diagnostiek en behandeling van asielzoekers en vluchtelingen
- Leren hoe om te gaan met culturele factoren in rouwverwerking en bij verlieservaringen
- Leren wat 3MDR is en hoe onderzoek bijdraagt aan de behandeling van trauma’s
- Leren hoe om te gaan in de behandeling van vrouwen met kinderen uit een verkrachting
- Leren om verbanden te zien tussen culturele identiteit en trauma
- Leren over de opzet van en ervaringen met multi-family therapy bij vluchtelingengezinnen
- Leren over de behandeling van culturele rouw in groepstherapie
- Leren over onderzoek naar de veerkracht bij jongeren
- Leren over cultural neuroscience
- Leren over diagnostiek en behandeling van kinderen en opvoedingsondersteuning bij vluchtelingengezinnen
- Leren over maatschappelijke hulporganisaties voor kinderen in asielzoekerscentra
- Leren over preventieprogramma’s in asielzoekerscentra