Onderwerpen en leerdoelen
Dermatologische Allergie
Leerdoelen:
- Epidemiologie en pathofysiologie allergieën
- Onderscheid type 1 en type 4 allergie
- Type 4 (contact) allergie: herkenning, diagnostiek en behandeling
- Oprichting en doel ‘eczeemspreekuur’ Amphia
- Type 1 allergie (urticaria, anafylaxie en voedsel): pathofysiologie en behandeling
- Do’s and dont’s: tips voor wel/niet verwijzen
Cardiologie: Vrouwenhart
Leerdoelen:
- Awareness t.a.v. cardiale klachten bij vrouwen
- Herkennen van genderverschillen in klachtenpresentatie
- Bewustwording van oorzaken patient’s delay en doctor’s delay
- Herkennen genderverschillen in pathologie
- Bewustwording van rol van vrouwelijke hormonen in risicofactoren van hart- vaatziekten
- Leren aanvragen van zinnige diagnostiek en zinnig doorverwijzen
- Wat is microvasculair lijden
- Kennis nemen van bestaan van “witte raven”
Orgaan- en weefseldonatie
Leerdoelen:
- Informatie orgaandonatie
- Bekendheid wettelijke verplichting
- Bekendheid Nederlandse donatiesysteem en hiermee de beperkingen
- Bewustwording weefseldonatie in de huisartspraktijk
- Verhoging weefseldonatie in de huisartspraktijk
Traumatologie: Wondverzorgingen Knieklachten/MRI
Leerdoelen:
- Indeling wonden
- Primair sluiting
- Secundaire sluiting
- Rode/gele/zwarte wond
- Wondvocht wat nu?
- Ideale verband?
- Inzicht hebben in prevalentie en incidentie van traumatische knieklachten
- Herkennen van ernst van knieletsel aan de hand van anamnese en onderzoek
- Een differentiaal diagnose kunnen opstellen bij knieletsel
- Criteria voor verwijzing naar 2e lijn kennen
- Inzicht hebben in (on)mogelijkheden van röntgen en MRI diagnostiek.
- Inzicht in specificiteit en sensitiviteit van MRI onderzoek.
- Zinvol kunnen aanvragen van MRI onderzoek bij knieletsel door:
- Inschatten van a priori kans op afwijkingen.
- Inzicht in behandelbaarheid van afwijkingen.
Laaggeletterdheid
Leerdoelen:
- Bevorderen bewustzijn van het grote aantal patiënten met laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden in de praktijk.
- Handvatten aanleren om laaggeletterdheid te herkennen en te bespreken met de patiënt.
- Oefenen met gebruik van eenvoudige communicatie en de teach-backmethode.
- Discussie en afspraken over intercollegiale communicatie over de laaggeletterde patiënt.