MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Reeks
organisatie
CureConcern
kosten
basistarief
€ 550
extra prijsinformatie
informatie
gebied:
Somatiek
categorie(ën):
Communicatietechniek, Effectiviteit en efficiency
ICPC:
A
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
11
punten
locatie
Diephuis & Van Kasteren
Boschweg 4
4105 DL Culemborg
☎ +3134 5533 252
overig
12
Jan
2018
Motiveren doe je zo!
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Communicatietechniek' of 'Effectiviteit en efficiency'
Van aanbieder:
CureConcern
In de omgeving:
Culemborg

De huidige situatie in de gezondheidszorg verandert. De patiënt/cliënt wordt gezien als een individu die actief participeert en verantwoordelijkheid neemt voor zijn gezondheid en zorg.Het gevolg is dat er een verschuiving plaatsvindt in de interactie tussen patiënt/cliënt en de zorgprofessional van: ‘de zorgprofessional bepaalt’ naar ‘gezamenlijke regie’.

In de dagelijkse praktijk blijkt dat je als zorgprofessional soms weinig tijd tot je beschikking hebt voor een consultgesprek. Met dit gegeven en daarbij de opdracht samen met de patiënt/cliënt de regie te voeren, maakt de interactie complex.

Consultvoering met patiënten brengt specifieke uitdagingen met zich mee. Als zorgprofessional is het goed dat je begrijpt welke veranderingen een ziekte teweeg kan brengen en welke mentale veranderingen patiënten kunnen doormaken. Het is namelijk van belang dat je hierop kunt inspelen in de gespreksvoering en het gezamenlijk beslissen en motiveren van de patiënt/cliënt hierin mee kunt nemen.

In de training staan deze veranderingen centraal in combinatie met communicatiestijlen en gespreksvaardigheidtechnieken die kunnen helpen bij de begeleiding van patiënten, zodat gesprekken inhoudelijk beter, maar ook efficiënter gaan verlopen en zelfregie en het gezamenlijk beslissen voorop komt te staan.

Leerdoelen

  1. Je hebtinzicht in welke mate ziekte kan leiden tot gedragsverandering bij de patiënt/cliënt en bent in staat d.m.v. communicatiestijlen de patiënt/cliënt te ondersteunen tijdens het consult.
  2. Je bent in staat de communicatiestijlen van DISC insight te benoemen en in je consultvoering toe te passen.
  3. Je hebtinzicht in diverse gesprekstechnieken gebaseerd op Motivational Interviewing en bent in staat deze toe te passen in je consultvoering.
  4. Je bent in staat om kritisch te reflecteren op je eigen consultvoering in relatie totde aangereikte kennis en vaardigheden.

De training omvat 3 dagdelen, waarvan 1 dagdeel theorie en 2 dagdelen oefenen met behulp van casussen.

Theorie

  • Wat verwachten patiënten van hun zorgverleners?
  • Theorie Motivational Interviewing.
  • DISC theorie.
  • Inzoomen op DISC communicatie stijlen: wie heeft welke kleur?
  • Koppeling Motivational Interviewing - DISC.

Praktijk

  • Persoonlijke leerdoelen bespreken.
  • DISC in de praktijk:
    • Wat zijn de valkuilen bij patiënten, wat zijn de do’s en don’ts voor de verschillende kleuren.
  • Gesprekstechnieken Motivational Interviewing combineren met DISCCasusbespreking en oefeningen.
    • Inrichting van je consult/gesprek.
    • Aandachtspunten in het gesprek.
    • Structureren/lineair bespreken onderwerpen.
  • Rollenspellen op basis van aandachtspunten.
  • Toepassing van de besproken inzichten in de praktijk.
Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!