![]() |
Deze opleiding richt zich op behandelaren die werken met een specifieke doelgroep: kinderen en volwassenen met ernstige verstandelijke beperkingen (EVMB). Het gaat om mensen met een laag ontwikkelingsniveau (tot maximaal 2 jaar), die daarnaast kampen met allerhande bijkomende problemen: motorische beperkingen (zoals spasticiteit en functiebeperkingen), zintuigelijke beperkingen (slechtziendheid, slechthorendheid) of ernstige problemen in de communicatie (zoals problemen in de contactname en niet/nauwelijks spreken).
De geëigende ondersteunen de interventies (medisch, paramedisch, andersoortige behandelingen) komen bij deze doelgroep in een ander daglicht te staan. Ten eerste door de beperkte ontwikkelingsperspectieven: kinderen en volwassenen met EVMB leren langzaam, en behandeldoelen moeten daarop worden aangepast. Daarnaast brengt het ontwikkelingsniveau van mensen met EVMB vragen met zich mee: wat begrijpt iemand wel/niet (bijvoorbeeld van instructies) en wat zijn realistische verwachtingen? Tot slot is de therapeutische relatie (behandelrelatie) met iemand met EVMB meestal niet vanzelfsprekend.
Specifiek bij deze doelgroep is dat behandelaren vaak langdurig betrokken zijn, soms zelfs levenslang. Een aanzienlijk deel van de behandelings-interventies richten zich niet zo zeer op de cliënt zelf, maar op zijn ‘systeem’ (ouders en begeleiders), in de vorm van indirecte behandeling. Waar normaliter het doel van behandeling vaak is om functies te herstellen, iemand 'beter te maken', achteruitgang te voorkomen of om specifieke vaardigheden te leren, bij deze doelgroep dragen interventies vooral bij aan het verkrijgen of behouden van een goede kwaliteit van bestaan. De samenwerking met andere betrokkenen is hierbij essentieel. Behandeling aan mensen met EVMB is dan ook per definitie multidisciplinair.
Het doel van de opleiding is drieledig: