![]() |
Iedere huisarts krijgt te maken met patiënten die minder tevreden zijn over de verleende zorg. Patiënten kunnen hierover klagen bij de huisarts zelf, maar vinden vaak ook hun weg in de verschillende (klacht)procedures die voor hen openstaan. Gemiddeld genomen wordt iedere huisarts in zijn of haar carrière geconfronteerd met een tuchtklacht. De tuchtprocedure wordt door dokters doorgaans als behoorlijk ingrijpend ervaren. Met de invoering van de WKKGZ in 2016 is beoogd om klachten op een laagdrempelige manier af te handelen met behulp van een klachtenfunctionaris.
Tijdens deze nascholing krijg je handvatten om in concrete situaties om te gaan met klagers en klachten. Je krijgt daarbij meer inhoudelijke informatie over de verschillende procedures op het gebied van klacht- en tuchtrecht waarmee je als huisarts te maken kunt krijgen. Aan de hand van concrete casus wordt een aantal juridische thema’s besproken die vaak terugkomen in klacht- en tuchtzaken. Natuurlijk is er ruimte voor het stellen van vragen en het voorleggen van concrete casus uit de eigen praktijk.