MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Reeks
organisatie
Stichting Schola Medica
kosten
basistarief
Onbekend
informatie
gebied:
Somatiek
categorie(ën):
Opleiden en presenteren
ICPC:
A
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
8
punten
locatie
Schola Medica
Orteliuslaan 750
3528 BB Utrecht
☎ +3130 2823 908
overig
14
Sep
2017
Startmodule kaderopleiding Opleiden (2017)
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Opleiden en presenteren'
Van aanbieder:
Stichting Schola Medica
In de omgeving:
Utrecht

De Startmodule is bedoeld voor nieuwe opleiders. Zij krijgen een ‘basispakket’ aan kennis en vaardigheden aangereikt, waarmee ze worden toegerust om te kunnen starten met de aios begeleiding. Daarnaast ook handvatten om sturing te geven aan het leer- en ontwikkelproces als opleider, door onder andere een analyse te maken van hun sterke en minder sterke punten als opleider.

In de startmodule krijgt u kort en bondig een introductie op:

  • Werkplek tot leerplek maken
  • Consultatie tijdens het werk
  • Monitoren leerproces aios: oefenen met observeren en toetsen
  • Regelgeving opleiden en arbeidsvoorwaarden aios
  • Feedback als sturingsinstrument
  • Uw eigen leerplan

In de Startmodule komen de volgende leerdoelen aan de orde:

- kunnen creëren van de condities om van een werkplek een leerplek te maken.

Na afloop:

  • heeft u een beeld van te creëren en/ of te bewaken randvoorwaarden van het opleiden, inclusief het kwaliteitskader en relevante wet- en regelgeving.
  • heeft u zicht op sterke en zwakke kanten van de leerplek van de aios, en heeft u een plan van aanpak voor bewaking en/ of verbetering van de leer/ werkplek.
  • bent u zich bewust van uw beïnvloedingsmogelijkheden om van een werkplek een leerplek te maken.

- een start kunnen maken met de begeleiding van het leerproces van de aios en sturing kunnen geven hieraan vanuit uw rol als opleider.

Na afloop:

  • heeft u concrete handvatten voor:
    • het komen tot een leerdoel.
    • het volgen en sturen van het leerproces via directe en systematische observatie en toetsing.
    • het geven van feedback tijdens leergesprekken en nabespreken van toetsen.
  • kunt u benoemen welke activiteiten u / de aios kan inzetten om het leerproces aankomend jaar te sturen en volgen en kent u bijbehorende kernbegrippen (o.a. IOP, OS, portfolio, leerwerkplan).
  • heeft u geoefend met principes van actief leren.

- een start kunnen maken met het sturen van uw eigen leer- en ontwikkelproces als opleider.

Na afloop:

  • kunt u uw motieven benoemen om op te leiden en dit vertalen in een visie op begeleiden.
  • heeft u een beeld van waar u sterk/ minder sterk in bent, kijkend naar de benodigde competenties als opleider.
  • bent u zich bewust van de kracht en de risico’s van de opleider als rolmodel en heeft u zicht op welke onderdelen u al wel of (nog) geen rolmodel kunt zijn.
  • heeft u nagedacht over wat u nodig heeft om op te leiden en heeft u een aanzet gemaakt met uw eigen Individueel Opleidingsplan als Opleider ( IOP-O).
Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!