![]() |
Tijdens de vaardighedencursus krijgt de cursist een summiere uiteenzetting van de ABCDE-methodiek, aan de hand van enige casuistiek. Voorts staat het praktische handelen centraal. diverse praktische vaardigheden worden uitvoerig geoefend.
Leerdoelen:na het doorlopen van de cursus is de cursist in staat om:
* de acute klacht als basis voor diagnostiek en behandeling te nemen; * patienten met een acute hulpvraag systematisch te benaderen; * bij patienten met een acute hulpvraag levensbedreigende aandoeningen te herkennen en daar onmiddelijk op in te grijpen; * prioriteiten te stellen aan de behandeling van letsel en aandoening; * een acute situatie te benaderen met inzicht en achtergrondinformatie over de omgeving waarin de patient zich bevindt; * eigen veiligheid te waarborgen in acute situaties; * de schakels van de keten van spoedeisende hulpverlening naadloos op elkaar te laten aansluiten; * gezondheidswinst te behalen door een systematische en eensluidende werkwijze van alle hulpverleners toe te passen conform de ABCDE methodiek; * verschillende tiltechnieken toe te passen; * de stabiele zijligging toe te passen; * verschillende handgrepen toe te passen die een vrije ademweg garanderen; * een spoedeisende patient in een handelbare positie te brengen; * diverse technieken voor ondersteuning en overname van de ademhaling toe te passen, met en zonder hulpmiddelen; * zuurstof toe te dienen en te doseren, met gebruikmaking van verschillende toediening- en bewakingssysteem; * een infuussysteem gereed te maken; * een perife veneuze canule in te brengen; * manule fixatie van de wervelkolom toe te passen; * een nekspalk aan te brengen ( facultatief 0